Vad är Psykologisk design?
Vad är psykologisk design och hur kan det användas? Som experter på beteendeförändring skapar Psykologpartners lösningar som leder till verklig förändring.
4 min läsning
Digital psykologi
Det finns över 100 års forskning om människans psykologi att bygga på, när vi designar beteendeförändring. Vi har en solid kunskap inom motivation, inlärningspsykologi och mänskligt beteende. När vi designar insatser som ska bidra till bättre hälsa, då behöver den här kunskapen appliceras.
Detta kallar vi psykologisk design.
Vad står psykologisk design för och vad är det?
Psykologisk design handlar om att medvetet utforma hälsofrämjande, förebyggande eller behandlande insatser, baserat på vedertagna psykologiska principer och tillgänglig forskning. Det innebär alltså att vi använder oss av den forskning som finns om människans psykologi när vi designar för beteendeförändring.
Det kan handla om exempelvis motivation, inlärningspsykologi, beteendedesign, neuropsykologi eller annat kunskap om mänskligt fungerande.
Målet med psykologisk design är att skapa lösningar som leder till ökad nöjdhet, bättre utfall och verklig förändring.
Finns det forskning på att psykologisk design fungerar?
Det finns forskning på många av beståndsdelarna, men givet att psykologisk design är ett samlingsbegrepp och vårt bästa försök att namnge den tjänst vi levererar går det inte att hänvisa till specifik forskning.
Däremot finns det mycket forskning om hur människor lär sig, hur vi kan designa för att öka följsamhet eller förtroende för ett program, hur engagemang kan skapas och bibehållas, eller hur en texts omfattning påverkar användarens upplevelse.
Vad är skillnaden mellan psykologisk design och UX?
Psykologisk design och UX (user experience) är på sätt och viss relaterade fält. UX handlar om att designa intuitiva och användarvänliga tjänster, vilket kräver förståelse för användarens behov, mål och beteende för att kunna skapa gränssnitt som möter de behoven.
Den huvudsakliga skillnaden mellan psykologisk design och UX är att psykologisk design fokuserar mer på att förstå och nyttiggöra de psykologiska principer som existerar bortom gränssnittet och användarens agerande i själva tjänsten.
Utifrån det kan man säga att både psykologisk design och UX är viktiga element för att skapa en bra användarupplevelse, men att psykologisk design tar det ett steg längre genom att också fokusera på användarens känslor och beteenden i vardagen.
Varför anlita psykologer med erfarenhet av psykologisk design?
Många som arbetar inom hälso- och sjukvård är experter på ohälsa och de interventioner som används för att hjälpa personer till ett mer hälsosamt liv. Men att vara ämnesexpert innebär inte per automatik kompetens kring hur kunskapen bäst förpackas och levereras via digitala kanaler direkt till slutanvändaren.
Det finns många fallgropar, exempelvis en övertro på information, att tjänsten inte väcker användarens motivation till förändring, eller att vi överskattar användarens viljestyrka. Genom att applicera principer från psykologisk forskning kan vi undvika fallgroparna och skapa en tjänst som är mer värdeskapande redan i sin första version än vad som annars vore möjligt.
Hur ser ett samarbete ut?
Vår roll i ett designprojekt skiljer sig väldigt mycket åt. Vi har varit med som strategisk partner från första steget i konceptutveckling fram till att producera och lansera en färdig tjänst, till mer avgränsade projekt där vi bidragit med tips och råd i designprocessen för att stötta upp ett pågående projekt. I vissa fall är vi både ämnesexperter och designexperter, exempelvis när vi skapar ett självhjälpsprogram för stress- eller ångestproblematik.
I andra fall är vår roll den pedagogiska framställningen och paketeringen av innehållet, som mycket väl kan ligga inom ett ämnesområde vi inte är så väl bevandrade inom. Alla samarbeten börjar med dialog för att ta reda på vilken eller vilka delar av helheten som vi kan hjälpa till med!
Vad har Psykologpartners för erfarenhet inom psykologisk design?
Vi har utvecklat digitala behandlingsprogram sedan 2006 och har parallellt med detta dragit lärdomar och fortbildat oss vitt och brett inom området. Förutom att skapa egna tjänster och jobba med vidareutveckling av våra egna behandlingsprogram har vi även jobbat i ett tjugotal projekt tillsammans med andra verksamheter för att bygga och förbättra deras lösningar. Detta har gett oss en bred erfarenhet, både av olika kontextuella faktorer såväl som inom områden såsom projektledning, implementering och teknikutveckling.
I vilka typer av verksamhet fungerar psykologisk design?
Vi har enklast att komma till vår rätt om tjänsten eller lösningen är inriktad på att stötta någon form av förändringsresa. Ytterligare möjligheter att bidra finns om temat för tjänsten ligger inom området psykologisk behandling, eftersom vi då kan aktivera vår kunskap och kompetens i egenskap av psykologer fullt ut och därmed kan ta ett större ansvar för projektets alla delar.
Vi har under årens lopp samarbetat med många olika sorters verksamheter; internationella organisationer, vårdgivare, företagshälsovård, forskargrupper, ideella föreningar och start-ups.