Specialistkurs IBIS: Handledning, analys och implementering
Specialistkurs IBIS: Handledning, analys och implementering
Reackrediteras som 1 fördjupningskurs inom Pedagogisk psykologi.
Kursen är under reackreditering
Kursplan för IBIS: Handledning, analys och implementering
Engelsk titel: PBIS: Mentoring, analysis, and implementation
Specialistkursen ges i samarbete med Uppsala universitet. För att påbörja specialistkursen är det en förutsättning att du är antagen till IBIS-utbildning via Uppsala universitet. Anmälan till IBIS-utbildning görs via Uppsala universitet.
Motsvarande 7,5 högskolepoäng
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Inrättad av: Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier i samarbete med Psykologpartners W&W AB
Behörighet: Psykolog, specialpedagog, kurator, rektor eller motsvarande
Ansvarig institution: Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier. Uppsala universitet i samarbete med Psykologpartners W&W AB
Studietakt: Kvartsfart
IBIS: Handledning, analys och implementering
Grundprincipen i IBIS är att ersätta ett reaktivt förhållningssätt med proaktiva strategier, med fokus på trygghet, struktur och lärande. Enklare uttryckt kan man säga att skolan genom relationsskapande arbete, tydlighet, struktur, rutiner, förutsägbarhet och regler får möjlighet att skapa en arbetsmiljö för sig själva och eleverna där fokus ligger på att ligga steget före istället för steget efter. Målet med IBIS är, i enlighet med Skollagen, att ”elever ska inhämta och utveckla kunskaper och värden”.
IBIS är evidensbaserat vilket i detta fall innebär att programmet, till innehåll och form, grundar sig på hundratals forskningsstudier. En viktig komponent i IBIS är det datadrivna beslutsfattandet, vilket innebär att insatser baseras på kartläggningar och mätningar innan, under och efter insatserna. Baserat på dessa kartläggningar och mätningar fattar skolan beslut om insatserna ska ändras, anpassas eller avslutas. IBIS är en skolomfattande insats. Det betyder att skolan arbetar tillsammans, att rektor leder arbetet, att det på skolan finns en grupp som ansvarar för utbildning, implementering och vidmakthållande av programmet och att det bland all skolpersonal ska finnas en samsyn på hur man arbetar med att skapa en positiv och inkluderande arbetsmiljö för alla lärare och elever.
Tidigare forskning
IBIS är en svensk översättning av PALS och SW-PBIS. Tidigare forskning visar att användning av SW-PBIS och PALS leder till färre beteendeproblem i skolan (Freeman et al., 2016), förbättrat arbetsro (Sørlie & Ogde, 2015), minskad mobbning (Waasdorp, Bradshaw, & Leaf, 2012) förbättrad närvaro (Freeman et al., 2016) samt förbättrade skolprestationer (Beckley Yeager, 2016; Freeman et al., 2016; Gage, Leite, Childs, & Kincaid, 2017). Dessutom visade Ögülmüs och Vuran (2016) att lärare som arbetade med SW-PBIS blev mindre stressade och upplevde ökad tillfredsställelse med sitt arbete.
IBIS-team
Varje skola som deltar i IBIS-projektet har har ett IBIS-team bestående av 5-6 personer, som väljs ut av rektor. Detta team består vanligen av rektor eller biträdande rektor, elevhälsopersonal samt en eller två lärare, som har stort förtroende bland övrig personal. IBIS-teamen träffas en gång i veckan och de får utbildning och handledning en gång i månaden. Utvecklingsarbetet och implementeringen av IBIS-programmet leds av en IBIS-instruktör.
Sammanfattningsvis kan man säga att utgångspunkterna för IBIS är att:
Implementering
En förutsättning för att IBIS ska ge samma goda resultat är att programmet implementeras på bästa sätt. Genom direkt samverkan mellan medarbetare från Uppsala kommun, forskare vid Uppsala universitet och forskare vid NUBU säkerställs att implementeringen av IBIS utförs i enlighet grundprinciperna i SW-PBIS och PALS. Dessutom stöds implementeringen av en implementeringsexpert (Kata Nylén). Det är värt att notera att programmet tar flera år att implementera, att det krävs att skolan avsätter ordentligt med resurser och dessutom att en stor del av personalen på skolan är positiv till programmet redan innan implementeringen börjar. Initialt kommer programmet att ställa en hel del krav men på sikt kommer IBIS att fungera som en integrerad del av elevhälsoarbetet och skolans arbete mot mobbning, trakasserier och kränkningar.
ARBETSFORMER UNDER STUDIETIDEN
Under tiden instruktörerna går sin utbildning handleder de personal på skolor som implementerar IBIS-programmet. Av detta skäl är det ett krav att kursdeltagaren är kopplad till minst en skola under utbildningen.
Till varje delmoment hör föreläsningar, seminarier, workshops, videovinjetter samt arbetsuppgifter att genomföra i den eller de skolor där kursdeltagaren implementerar IBIS-programmet. Kursdeltagaren utbildar och handleder minst en skola under sin utbildning och dokumentationen av detta arbete utgör en del av kursens examination.
Så tycker tidigare deltagare om våra utbildningar
”Utmanande frågor både under föreläsningar och på examinationen, visar på att ni ställer krav på deltagarna, samt vill att nivån för reflektion förväntas vara på hög nivå.”
”Otroligt kunnig och entusiasmerande kursledare! Mycket skicklig på att förklara och ger bra, konkreta exempel.”
“Utbildaren är fantastiskt kunnig och engagerad och lyckas få alla deltagare aktiva och delaktiga. Vi var en liten grupp och det kändes tryggt och alla kunde ta plats. Jag är supernöjd och har lärt mig mycket både teoretiskt och praktiskt utifrån alla rollspel och övningar.”
”Otroligt kompetenta utbildare. Bra upplägg med teori och mycket praktiska uppgifter och övningar som jag kommer att kunna använda i mitt arbete. Hög nivå på hela upplägget.”
”Föreläsarens varma och fina förhållningssätt var underbart! Det var lätt att följa med och pedagogiskt upplagt. Inspirerande föreläsare som lärde ut med stor kunskap och en gnutta humor.”
”Utbildarens kunskap men samtidigt prestigelöshet gjorde mig trygg.
Kursens föreläsare var pedagogisk, prestigelös och inspirerande. Tycker om när det är en blandning av teori och praktiska övningar, vilket var en röd tråd genom hela utbildningen.”
”Tydligt upplägg under dagarna, bra med tid för egna frågor och reflektioner.
Super bra! Tycker kursen lämpade sig bra på distans. Det var bra att den gavs på distans för jag hade nog inte sökt annars.”
”Kunskapsnivån hos föreläsarna – det märks att de vet vad de pratar om och att de kan fältet. Kunde svara på kluriga frågor, förklara bredare och djupdyka vid behov.”
”Inget var onödigt, allt väldigt matnyttigt. Tre mycket inspirerande och effektiva dagar. Kände mig väldigt ”påfylld” och ”pepp”!”
Boka utbildningen
Specialistkurs IBIS: Handledning, analys och implementering
Uppsala
10500 kr/pers (exkl. moms)
Datum
Start 28 apr 2025 14:00-16:3028 apr 2025 14:00-16:30
13 maj 2025 14:00-16:30
20 maj 2025 09:00-12:00
Din utveckling är vår högsta prioritet och med vår spetskompetens och expertis kan du känna dig trygg
Alltid evidensbaserade metoder
Vare sig du går en längre eller kortare utbildning hos oss utgår den alltid från evidensbaserad psykologisk forskning.
Dina kursledare har spetskompetens
Våra kursledare är alltid uppdaterade i enlighet med den senaste forskningen och har praktisk erfarenhet i hur man applicerar teori till att bli verklighet.
Vi är experter på distansutbildning
Vi har tio års erfarenhet av digital psykologi och de flesta av våra utbildningar sker på distans.