Nyhet

Psykologisk flexibilitet i vardagen, så kan ACT och DNA-V stärka barn, unga och familjer

3 min läsning

Hur kan vi hjälpa barn och unga att må bättre, stå kvar i svåra känslor och hitta riktning i livet? Under ett av Psykologpartners senaste Lunch & Learn-webbinarium berättade Helena Klemetz, legitimerad psykolog, om hur DNA-V, en barn- och ungdomsanpassad version av Acceptance and Commitment Therapy (ACT), kan användas i arbetet med både barn, ungdomar och familjer.

Att hantera inre smärta – inte ta bort den

Helena beskrev hur vi ofta försöker hantera psykisk smärta på samma sätt som fysisk smärta: vi vill ta bort, undvika eller dämpa den. Men inre smärta fungerar annorlunda.

“Vi behöver ibland lära oss att ha det som är svårt, istället för att ständigt försöka få bort det”, sa Helena.

Genom psykologisk flexibilitet tränar vi förmågan att möta tankar och känslor med acceptans, samtidigt som vi tar steg i riktning mot det som är viktigt i livet. Det handlar om att bygga färdigheter för att kunna stå kvar, inte att undvika det svåra.

Fyra delar som tränar livskompetens

DNA-V-modellen utgår från fyra centrala delar, som tillsammans hjälper barn och unga att förstå sina inre upplevelser:

  • Rådgivaren – den inre rösten som ger råd, jämför och ibland kritiserar.
  • Märkaren – förmågan att lägga märke till tankar, känslor och impulser utan att döma.
  • Upptäckaren – nyfikenheten och modet att prova nytt.
  • Hjärtat – våra värden, det som verkligen betyder något.

Helena visade hur dessa delar kan användas som ett språk i samtal, både individuellt och i grupp, men också i vardagliga möten i skolan och i familjen.

“Vi har alla hjärtats rum inom oss”, förklarade hon. “Det handlar om att bygga relationer och förståelse, inte att fixa människor.”

Ett gemensamt språk för barn, föräldrar och professionella

DNA-V kan användas med barn och ungdomar, men också tillsammans med föräldrar. Genom att prata om de fyra delarna, rådgivaren, märkaren, upptäckaren och hjärtat, kan familjer hitta ett gemensamt sätt att förstå sig själva och varandra. Det kan handla om att upptäcka när rådgivaren blir för stark, när upptäckaren behöver mer utrymme eller när hjärtat glömts bort.

Modellen kan dessutom vara värdefull för yrkesverksamma själva.

“Det är en viktig aspekt av den här typen av förhållningssätt, att vi ökar psykologisk flexibilitet hos personalen. För att kunna hålla i längden, att vara där för eleverna, men också att vi själva blir modeller för eleverna.”

Lär dig mer

För dig som vill fördjupa dig i hur DNA-V kan användas i samtal med barn, ungdomar och familjer erbjuder Psykologpartners både en grundkurs och en fördjupningskurs.

Missade du webbinariet? Ingen fara, här är det kommande tillfället för ACT och DNA-V i arbete med barn, ungdomar och familjer.

Nyfiken på att lära dig mer om ACT & DNA-V? Ta del av vår kunskapsartikel.