Inkluderande beteendestöd i skolan (IBIS) skapar trygga miljöer för barn och vuxna i skolans värld
Med inkluderande beteendestöd i skolan (IBIS) och pedagogisk psykologi uppnår vi trygghet och studiero. Vi ser att IBIS bland annat leder till minskad frånvaro, minskad mobbning, lugnare klassrum och förbättrade skolprestationer.
6 min läsning
Klinisk och pedagogisk psykologi
Med IBIS bygger vi ett ramverk för att arbeta skolövergripande på olika nivåer för att främja ett positivt och inkluderande inlärningsklimat för alla elever. Vi på Psykologpartners har lång erfarenhet av att arbeta med skolövergripande insatser och positivt beteendestöd i skolan. Här kan du läsa om hur IBIS fungerar och anlita våra IBIS-instruktörer som hjälper er att implementera programmet på er skola. Vi utbildar IBIS-instruktörer i samarbete med Uppsala Universitet. Utbildningen riktar sig till skolpersonal på grundskola och gymnasieskola och du hittar den här.
Vad står IBIS för och vad är det?
IBIS står för Inkluderande beteendestöd i skolan och är en övergripande modell som ska främja en inkluderande skola genom positivt lärandestöd för alla. Avsikten med IBIS är att utveckla en positiv skolkultur som stärker elevernas skolprestationer och sociala färdigheter, samt förebygga och hantera problembeteenden genom proaktiva tillvägagångssätt.
IBIS baseras på Positivt beteendestöd (PBS) och har vidareutvecklats från amerikanska SW-PBIS och norska PALS för att passa det svenska skolsystemet.
Den vetenskapliga grunden till IBIS
IBIS baseras på modeller som har utvecklats och utvärderats under de senaste 25 åren. Det bygger på grunder som togs fram av forskare vid University of Oregon men är också en ombearbetning av PALS-programmet från Norge. Arbetet i Sverige har letts av Martin Karlberg vid Uppsala universitet.
Evidensbaserat och datadrivet
IBIS är evidensbaserat och grundar sig på hundratals forskningsstudier. En viktig komponent är det datadrivna beslutsfattandet. Insatser baseras på kartläggningar och mätningar innan, under och efter insatserna. Utifrån dem fattar skolan beslut om insatserna ska ändras, anpassas eller avslutas.
En modell som inkluderar alla
IBIS är en skolomfattande insats och hela skolan arbetar tillsammans. Rektor leder arbetet, det finns en grupp som ansvarar för utbildning, implementering och vidmakthållande av programmet och det ska finnas en samsyn bland all skolpersonal kring hur man arbetar med att skapa en positiv och inkluderande arbetsmiljö.
Vad kan IBIS användas till?
IBIS syftar till att skapa trygghet, trivsel och goda förutsättningar för lärande. Det kan användas till att minska problemskapande beteenden likaväl som att skapa varaktiga beteendeförändringar för en positiv skolkultur för såväl elever som personal i skolan. IBIS är därför ett bra val för att arbeta i linje med skollagen (2010) där det tydliggörs att alla elever har rätt till en god studiemiljö som främjar hälsa, välbefinnande och lärande samt minska beteendemässiga problem och förebygga mobbning.
Vad är effekterna av IBIS?
I studier har IBIS och dess utländska motsvarigheter setts leda till förbättrad studiero, klassklimat och skolprestationer, ökad trygghet och närvaro i skolan samt minskade beteendeproblem, mobbning, depression och ångest. Här nedan följer en lista på referenser som understödjer IBIS:
- Ökad trygghet på skolorna: Horner et al., 2009
- Förbättrad studiero och klassrumsklimat: Nähri et al., 2015; Nähri, et al., 2017; Sørlie & Ogden, 2015
- Minskade beteendeproblem i skolan: Freeman et al., 2016; Nähri et al., 2015; Nähri, Kiiski & Savolainen, 2017; Sørlie & Ogden, 2007; 2015
- Minskad mobbning: Waasdorp, Bradshaw & Leaf, 2012
- Ökad närvaro i skolan: Freeman et al., 2016
- Minskad ångest och depression: McIntosh, Ty, & Miller, 2014
- Förbättrade skolprestationer: Beckley Yeager, 2016; Bradshaw, Mitchell & Leaf, 2010; Freeman et al., 2016; Gage, et al., 2017
- Förbättrad läsförmåga: Horner et al., 2009; Luiselli et al., 2005
- Förbättrade prestationer i matematik: Luiselli et al., 2005
På Uppsala universitet pågår nu en stor studie där IBIS ska utvärderas i svensk skola.
Vilka skolor behöver IBIS?
Rutiner, struktur, trygghet och förutsägbarhet är grundpelare i alla skolor för att skapa en bra skolmiljö där eleverna trivs och utvecklas. IBIS (Inkluderande Beteendestöd I Skolan) går ut på att skolorna ska arbeta proaktivt med just arbetsro, struktur, rutiner och regler samt relationerna mellan lärare och elever. På så sätt skapas en positiv skolkultur som stärker elevernas skolprestationer och sociala färdigheter.
Vi har andra metoder i vår verksamhet idag, kan man blanda?
Det går ofta bra att implementera IBIS även om man också arbetar utifrån modeller och metoder på skolan. Hör gärna av er så kan vi diskutera vidare.
Hur lång tid tar det att implementera IBIS?
Att implementera IBIS är ett övergripande arbete på alla organisatoriska nivåer. För att säkerställa en framgångsrik implementering och vidmakthållande av modellen är det viktigt att skapa en gemensam förståelse bland ledning, anställda och vårdnadshavare kring hur en trygg studiemiljö bör främjas. Beroende på skolans förutsättningar och hur skolan väljer att lägga upp arbetet tar implementering ca 1-3 år.
Vem kan utbilda sig inom IBIS?
Alla elever och anställda är målgrupp för insatsen i IBIS. För att utbilda sig till IBIS-instruktör ska du vara psykolog, specialpedagog, speciallärare, kurator eller motsvarande. IBIS-instruktörerna arbetar sedan med att implementera IBIS tillsammans med all övrig personal på skolan.
Hur fungerar utbildning inom IBIS?
Psykologpartners har ett samarbete med Uppsala universitet där vi utbildar IBIS-instruktörer. Dessa utbildar i sin tur lokala IBIS-team vid respektive skola och hela skolan involveras i arbetet.
Vad har Psykologpartners för utbildningar inom IBIS?
Psykologpartners har ett samarbete med Uppsala universitet där vi utbildar IBIS-instruktörer. Kursen är på 7,5 högskolepoäng och riktar sig till skolpersonal på grundskola och gymnasieskola. Utöver aktivt deltagande i föreläsningar, workshops och seminarier ingår inläsning av kurslitteratur och att kursdeltagaren utbildar och handleder minst en skola i IBIS-programmet.
Här kan du läsa mer om kursens upplägg (PDF)
Psykologpartners anordnar även specialistkurs för psykologer i IBIS. Du hittar kursen här.
Vad är handledning?
Handledning innebär att en individ eller grupp, i anslutning till deras ordinarie arbetsuppgifter, får stöd, anvisningar, reflektioner och återkoppling av en av våra psykologkonsulter. Vi kommer tillsammans överens om målsättningar och ett format som passar er.
Varför behövs handledning när man är färdigutbildad inom IBIS?
Skolan är en föränderlig plats med en ständig ström av nya elever och ny personal. Frågorna vi i skolan stöter på är ofta komplexa och sätter våra kunskaper, färdigheter och egna reaktioner på prov. Vi ser att handledning ger goda långvariga effekter vad gäller att hålla IBIS vid liv i verksamheten och att det ofta är nödvändigt för att på ett individuellt plan bibehålla och vidareutveckla sina kunskaper och färdigheter samt behålla ett professionellt förhållningssätt över tid.