ACT och DNA-V ger nya verktyg i skolans elevhälsoarbete
ACT och DNA-V lyfts fram i satsning på elevhälsa Fyra skolkuratorer i Sollefteå kommun, Camilla Westerlund, Karin Hasselborg, Elisabet Vesterlund och Mia Carlström, har tillsammans gått en skräddarsydd utbildning i ACT och DNA-V. Med mellan tio och arton års erfarenhet i yrket beskriver de hur metoden har gett nya verktyg i mötet med elever och […]
5 min läsning
ACT och DNA-V lyfts fram i satsning på elevhälsa
Fyra skolkuratorer i Sollefteå kommun, Camilla Westerlund, Karin Hasselborg, Elisabet Vesterlund och Mia Carlström, har tillsammans gått en skräddarsydd utbildning i ACT och DNA-V. Med mellan tio och arton års erfarenhet i yrket beskriver de hur metoden har gett nya verktyg i mötet med elever och i det förebyggande arbetet i skolan.
Från grundkurs till digital fördjupning
Redan 2020 gick kuratorerna en grundutbildning i ACT. Där väcktes intresset, men de kände att konceptet behövde anpassas till skolans vardag.
”Vi fastnade för ACT, men kände att vi hade behov av att anpassa konceptet mer till skolvärldens förutsättningar. Vi ville bland annat bredda med övningar riktade till yngre elever och lära oss mer om hur ACT kan användas i individuella samtal.”
Den nya utbildningen erbjöds i ett skräddarsytt digitalt format. Kuratorerna var först tveksamma till det digitala upplägget men blev positivt överraskade.
”Vi hade ett förberedande samtal där vi formulerade förväntningar och kunde vara tydliga med vad vi ville få ut av utbildningen. Kursledaren var lyhörd och det blev en bra gemensam bas för de fortsatta träffarna. Dessutom upplevde vi att kursledaren designade upplägget från gång till gång baserat på vad som uppkommit i det tidigare tillfället. Vi var först lite tveksam till digital utbildning, men det fungerade verkligen hur bra som helst.”
”Det är en toppenbra metod som är hjälpsam för både en själv och för många man möter i sin yrkesroll. ACT-perspektivet har gett oss en gemensam plattform i arbetsgruppen som ger ringar på vattnet till nya kollegor. Alla blir nyfikna på denna kunskap.”
Upplevelsebaserade övningar
En viktig del av utbildningen var att själva få prova på övningarna. Det gjorde materialet lättare att använda i vardagen.
”Vi är särskilt förtjusta i det stora utbudet av olika övningar som vi fick till oss. Under utbildningen fick vi själva prova på flera övningar, vilket gjorde kursen upplevelsebaserad. Det ökade användarvänligheten av materialet och gjorde det konkret och lättsamt att komma igång.”
Nya insikter i yrkesrollen
ACT-perspektivet har också förändrat deras arbetssätt.
”Vi upplever att vi kan använda oss själva som verktyg på ett smidigare sätt. Vi har fått en större förståelse för vikten av att inte skynda till lösningar utan låta insikter och aha-upplevelser ta plats. Vi kan möta olika elevers perspektiv med ett mjukare förhållningssätt och större acceptans. Vi upplever också att vi kan ge de personer vi möter i vår yrkesroll mer hopp i svåra och utmanande situationer.”
Konkreta verktyg i samtal
Kuratorerna ser att DNA-V bidrar till att hantera både skolstress och andra utmaningar.
”Vid skolstress har DNA-promenaden varit hjälpsam. Vi upplever också att övningen AKK är hjälpsam för många elever när det gäller att hantera impulser och göra kloka val. Att tillsammans med eleven jobba med att ta fram elevens värden/riktning är hjälpsamt och en vägledning i hur vi kan stötta eleverna vidare.”
Användning på gruppnivå
Metoden har också använts med grupper och i förebyggande arbete.
”Vi har exempelvis kunnat använda DNA-V med grupper i årskurs 6 där livsriktningen i DNA-V stått i fokus (Vem vill jag vara/ hur vill jag uppfattas). Vi har haft föräldramöten där vi informerat om ACT samt haft provlektioner för föräldrar. Vi har också i samband med handledning med elevvärdar och resurser haft ett ACT-perspektiv och den kunskapen har de i sin tur haft med sig i sitt möte med elever. Vi har också kunnat använda ACT-tänket på elevhälsomöten där elevhälsan och pedagoger planerar och fördjupar elevhälsoarbetet.”
Elevhälsa och samarbete
DNA-V ses som en metod som kan bidra till både lärande och psykisk hälsa.
”Att lära elever och elevgrupper om ACT/DNA-V tänker vi kan främja både deras lärande och hälsa. De får med sig strategier, verktyg och tankesätt som kan vara användbara i deras omedelbara skolvardag men också i kommande situationer i framtiden. Det vi har lärt oss ger oss en möjlighet att stötta andra i att att bygga för livet.”
En av styrkorna är helhetsperspektivet.
”Vi upplever att den största styrkan är att DNA-V tar hänsyn till elevens hela situation och sammanhang. Utöver det ger kursen en fin verktygslåda att ha med in i samtal med elevgrupper, enskilda elever samt lärare.”
Kursledarens perspektiv
Utbildningen leddes av Helena Klemetz, legitimerad psykolog på Psykologpartners, med lång erfarenhet av arbete med barn och unga inom BUP och på ungdomshem. Hon beskriver gruppen i Sollefteå som både modig och engagerad.
”Det var en jättehärlig och modig grupp med mycket fokus på färdighetsträning. De ville fördjupa sig i barn- och ungdomsmodellen DNA-V och utveckla sin förmåga att använda färdigheterna både med yngre elever och i individuella samtal.”
Alla blir nyfikna på denna kunskap
Kuratorerna hoppas att ACT når ännu fler och avslutningsvis vill de skicka med en uppmuntran till andra som funderar på att börja arbeta med ACT och DNA-V.
”Det är en toppenbra metod som är hjälpsam för både en själv och för många man möter i sin yrkesroll. ACT-perspektivet har gett oss en gemensam plattform i arbetsgruppen som ger ringar på vattnet till nya kollegor. Alla blir nyfikna på denna kunskap.
Vill du veta mer?
Ta del av vårt utbud av utbildningar i ACT & DNA-V
Läs om våra skräddarsydda utbildningar.
Vad är Acceptance and Commitment Therapy (ACT)? Lär dig mer om metoden.