Vad är Virtual Reality (VR) egentligen och hur arbetar Psykologpartners med det?
Psykologpartners har gedigen kompetens och erfarenhet av att utveckla skräddarsydda Virtual Reality-interventioner riktade till ungdomar med social ångest, kvinnor med förlossningsrädsla, behandling av olika fobier och mycket mer därtill. Tillsammans med våra kunder utvecklar vi ett hållbart, friskt och bättre samhälle med den senaste evidensbaserade tekniken.
5 min läsning
Digital psykologi
Vad står VR för och vad är det?
VR är en förkortning för Virtual Reality och är en teknik som möjliggör att du genom ett VR-headset kan uppleva en film eller animerad virtuell värld ur ett 360 graders perspektiv och därigenom få en känsla av att du befinner dig mitt i den scenen. Du kan vända och vrida dig för att se allt i rummet eller miljön som är filmad och även om du vet att det inte är på riktigt, så är upplevelsen så sensoriskt uppslukande med synintryck och hörselintryck att känslor och tankar kan aktiveras på ett liknande sätt som om du befann sig på platsen på riktigt.
VR har länge varit populärt inom data- och tvspel, men på senare år har användningen av VR blivit allt vanligare inom psykologisk behandling, färdighetsträning och utbildning. Inom psykologisk behandling har VR tidigare främst använts vid behandling av specifika fobier men på senare tid har efterfrågan av VR-interventioner inom flera olika områden ökat inom psykologisk behandling.
Finns det forskning på att VR fungerar?
Det har gjorts mycket forskning på behandling med stöd av VR och många studier visar att exponering och färdighetsträning i VR i många fall ger en likvärdig effekt som att exponeras för situationer i verkligheten. (1) Studier har även visat att behandling med VR kan öka motivationen till behandling hos patienter samt möjliggöra steg i behandlingen som annars skulle vara svåra att genomföra (2). Styrkan med VR är att det går att ta sig till platser som kan vara svåra att ta sig till tillsammans med sin behandlare, såsom flygplan, tandläkare, klassrum, och även att det går att på ett lugnt och tryggt sätt uppleva en situation som man i verkligheten upplever som alltför skrämmande.
Men det är viktigt att betona att VR-tekniken i sig själv inte är behandlande, utan den erbjuder snarare ett rum för den behandling som utförs eller en plats att träna med stöd av en behandlare. Den viktigaste delen är fortfarande behandlingen runtomkring.
Vad är skillnaden mellan VR och videofilmer?
Den främsta skillnaden är hur filmen upplevs. När du tittar på en videofilm betraktar du det som händer på avstånd på en skärm. Du kan bli känslomässigt påverkad, men du upplever inte at du är på plats. När du tittar på en VR-film via ett VR-headset blir upplevelsen att du befinner dig mitt i händelsernas centrum och kan vända dig åt olika håll för att själv välja vad du vill titta på. Den omslutande upplevelsen av sensoriska intryck kan påverka reaktioner som puls, känslor, tankar och balans, även om du vet att du inte befinner dig på platsen på riktigt.
Varför anlita psykologkonsulter till ett VR projekt?
En VR-intervention behöver utformas för att stödja beteendeförändring och vara anpassad efter målgruppens förutsättningar och behov för att den ska vara verksam i behandling. Den behöver också ges tillsammans med en annan behandling eller stöd vid sidan om för att kunna ha önskad effekt.
Som psykologkonsulter inom digital psykologi har vi både den tekniska expertisen inom VR-produktion samt den kunskap inom psykologisk behandling och beteendedesign som behövs för att VR-interventionen skall utformas på ett sätt som främjar beteendeförändring.
Hur börjar man med VR behandling?
Det finns många sätt att använda sig av VR som ett komplement i behandling och det första steget är att formulera på vilket sätt VR kan vara ett hjälpsamt komplement i er verksamhet och i vilken kontext det ska användas. Vi hjälper gärna till att diskutera vilka möjligheter som kan vara lämpade för att nå era mål och kan stötta projekt både i produktion, implementering och handledning.
Vad har Psykologpartners för erfarenhet inom VR?
Vi har erfarenhet av att utveckla skräddarsydda VR-interventioner riktade till ungdomar med social ångest, kvinnor med förlossningsrädsla, behandling av olika fobier, för träning i emotionsreglering för barn och föräldrar med aggressionsproblematik, för social färdighetsträning för ungdomar med autism samt utveckling av VR-interventioner att använda i för färdighetsträning inom kommunikation, konflikthantering och gränssättning/sund självhävdelse.
I vilka typer av verksamheter fungerar VR?
Användningsområdet för VR-interventioner är stort och VR kan vara en tillgång inom många olika verksamheter. Det kan vara verksamheter som arbetar med behandling och som vill öka tillgängligheten till exponering av vissa situationer för sina patienter, eller verksamheter som önskar öka motivationen till behandling hos specifika patientgrupper. VR kan också användas som färdighetsträning och förberedelser och för verksamheter som använder sig av detta kan VR underlätta för både tillgänglighet och frekvens av träning. Genom VR ges möjlighet ta sig till platser och miljöer som annars svåra att nå, det går att exponera sig upprepade gånger och med stöd från en behandlare i rummet.
VR har också visat sig vara effektivt för avslappning vid stress och avledning och distraktion vid smärta. I verksamheter där rollspel har en viktig funktion kan VR underlätta och motivera till träning i specifika färdigheter i en mer neutral miljö än i ett rollspel direkt med en behandlare.
Var hittar jag era referenser och mer att läsa om VR?
Kontakta Psykologpartners Camilla Söderberg om du vill ha mer information kring forskningen bakom VR. För vidare läsning och referenser för denna artikel finns följande artiklar:
- Barbara Olasov Rothbaum, Page Anderson, Elana Zimand, Larry Hodges, Delia Lang, Jeff Wilson, Virtual Reality Exposure Therapy and Standard (in Vivo) Exposure Therapy in the Treatment of Fear of Flying, Behavior Therapy, Volume 37, Issue 1, 2006, Pages 80-90,
- Alsem, Sophie & van Dijk, Anouk & Verhulp, Esmée & Castro, Bram. (2021). Using virtual reality to treat aggressive behavior problems in children: A feasibility study. Clinical Child Psychology and Psychiatry.