Vad är kopplingen mellan en elefant, psykologisk design och beteendeförändring?
Om du arbetar med beteendeförändring har du med största sannolikhet upplevt hur svårt det kan vara att hjälpa andra (och sig själv!) att förändra invanda beteendemönster.
5 min läsning
Digital psykologi
Att förändra beteenden
Om du arbetar med beteendeförändring har du med största sannolikhet upplevt hur svårt det kan vara att hjälpa andra (och sig själv!) att förändra invanda beteendemönster.
Psykologen Jonathan Haidt använder metaforen ”Elefanten och ryttaren” för att beskriva det komplexa samspelet mellan känslor och förnuft. Elefanten representerar våra känslor, som ofta är kraftfulla och enkelt tar kontroll över våra beslut. Ryttaren, som står för vårt förnuft och rationella tänkande, är tänkt att styra elefanten i rätt riktning.
Just do it — eller?
Det låter kanske simpelt, men hur enkelt är det egentligen att få en elefant att gå dit vi vill enbart genom att peka i rätt riktning?
Ganska svårt, har det visat sig. Trots att många tror att de fattar rationella beslut som är baserade på fakta, är det i själva verket ofta känslorna som får styra. Det här kan ibland leda till impulsiva och irrationella beteenden som går emot våra långsiktiga ambitioner.
“We are like a rider on top of a gigantic elephant. We can steer the elephant, and if he’s not busy, he’ll go where we want, but if he has other desires, he’ll often go where he wants”
Balansera omedelbar tillfredsställelse med långsiktiga mål
En utmaning i att få elefanten och ryttaren att samarbeta är att de ofta har olika mål och motiv. Elefanten vill ha omedelbar tillfredsställelse, och helst undvika smärta och hot. Ryttaren har ett mer långsiktigt perspektiv och ser till konsekvenserna av våra handlingar. För att framgångsrikt balansera dessa två perspektiv krävs en förståelse för såväl människors känslor, behov och drivkrafter, som kunskap kring hur vi kan fatta genomtänkta beslut.
Med andra ord måste ryttaren lära sig arbeta med elefanten, snarare än mot den. Men hur hjälper vi någon att göra det?
Främja samarbetet mellan ryttaren och elefanten
Vare sig du arbetar med beteendeförändring face to face eller bygger en digital tjänst som syftar till beteendeförändring så finns det tre enkla knep du kan använda:
- Ge konkreta instruktioner. Här gäller det att mottagaren tydligt får formulera mål och delmål. Då hjälper det att svara på frågor såsom: Vilket håll ska du? Vilka steg krävs? Vad behöver du ha med dig på resan?
- Motivera elefanten. Forskning har visat att positiva känslor och en känsla av kontroll kan hjälpa elefanten och ryttaren att samarbeta. Du behöver alltså fundera på hur du bäst skapar ett känslomässigt engagemang hos mottagaren. Varför är målet viktigt? På vilket sätt berör innehållet?
- Forma vägen. Här fokuserar du på att skapa så goda förutsättningar för en beteendeförändring som möjligt, snarare än att enbart förlita dig på mottagarens viljekraft. Strategier och principer för att göra detta kallar vi för “psykologisk design”. Genom att skapa en miljö som stöttar målen, kan du göra det enklare för ryttaren och elefanten att arbeta tillsammans. Det kan exempelvis handla om kortsiktiga belöningar, tillgänglighet, variation och tydlighet.
Psykologisk design är avgörande för beteendeförändring
Oavsett vilken målgrupp du vänder dig till kan kunskap om metaforen ”elefanten och ryttaren” hjälpa dig motivera andra genom att balansera deras känslomässiga och rationella tänkande. Då ökar chanserna att de kan fatta kloka och hållbara beslut som gynnar dem även på lång sikt. Till din hjälp har du knepen ovan.
Vi vet att beteendeförändring är svårt
Hur ofta befinner vi oss inte i situationer där vi vet vad vi borde göra, men ändå gör tvärtom? Då är det elefanten som styr oss rakt mot vattenhålet, medan ryttaren frenetiskt försöker få oss att börja brygga vårt eget fermenterade te.
Vikten av psykologisk design, eller att “forma vägen”, är något som ofta förbises när vi försöker få till en förändring. Det handlar om att skapa miljöer och interaktioner som främjar beteendeförändringen hos den eller dem du försöker hjälpa.
Kunskap räcker inte när du vill förändra beteenden
Sammanfattningsvis erbjuder metaforen med elefanten och ryttaren ett kraftfullt sätt att förstå det komplexa förhållandet mellan våra känslor och rationella tankar. Genom att lära dig att arbeta med användarens känslomässiga sida och hur du kan vägleda den med förnuft, kan du hjälpa andra fatta beslut som är i linje med deras värderingar och mål.
Nu vet du kopplingen mellan en elefant, psykologisk design och beteendeförändring
På Psykologpartners vet vi att kunskap inte är tillräckligt för att åstadkomma en varaktig beteendeförändring. Det krävs även skicklig design som motiverar elefanten. Om du vill få hjälp att göra din tjänst så effektiv som möjligt genom att använda psykologisk design, tveka inte att höra av dig till oss.
Vår psykologkonsult Jacqueline Levi har skrivit en kunskapsartikel om kopplingen mellan en elefant, psykologisk design och beteendeförändring