Vad är DNA-V och vad står det för?
DNA-V: En flexibel och relationsnära modell för psykologiskt arbete med barn, unga och familjer DNA-V-modellen är en barn- och ungdomsanpassad tillämpning av Acceptance and Commitment Therapy (ACT), utvecklad av Louise Hayes och Joseph Ciarrochi. Det är en psykologisk modell som syftar till att öka ungas psykologiska flexibilitet, förmågan att agera i linje med sina värderingar […]
4 min läsning
Klinisk och pedagogisk psykologi
DNA-V: En flexibel och relationsnära modell för psykologiskt arbete med barn, unga och familjer
DNA-V-modellen är en barn- och ungdomsanpassad tillämpning av Acceptance and Commitment Therapy (ACT), utvecklad av Louise Hayes och Joseph Ciarrochi. Det är en psykologisk modell som syftar till att öka ungas psykologiska flexibilitet, förmågan att agera i linje med sina värderingar trots inre hinder såsom svåra känslor, självkritik eller oro. DNA-V lämpar sig både som behandlingsmodell och samtalsstruktur och har blivit ett uppskattat verktyg i arbete inom skola, ungdomsmottagning, socialtjänst och barn- och ungdomspsykiatri (BUP).
Vad står DNA-V för?
Modellen bygger på fyra centrala processer:
D – Discoverer (Upptäckaren): Den del av oss som vågar prova nytt, testa lösningar och lära genom erfarenhet. Målet är att stärka barnets förmåga till beteendeexperiment, flexibilitet och nyfikenhet.
N – Noticer (Märkaren): Den observerande delen som noterar känslor, tankar och kroppsliga reaktioner utan att döma. Märkaren tränar barnet i medveten närvaro och acceptans.
A – Advisor (Rådgivaren): Den inre rösten som ofta kritiserar, varnar eller jämför. Arbetet fokuserar på att hjälpa barnet att förhålla sig till denna röst med distans och medvetenhet.
V – Values (Värden): Vad som är viktigt i livet. Arbetet med värden hjälper barn och unga att identifiera vad de vill stå för, och rikta sin energi mot meningsfulla mål.
Språket gör psykologiska processer mer begripliga och engagerande för unga, vilket ökar allians och underlättar att färdigheter förs över till vardagen.
Ett kompletterande förhållningssätt inom KBT
DNA-V-modellen är inte en ersättning för traditionell KBT, utan snarare ett relationsnära, upplevelsebaserat och kreativt komplement. Den kan användas fristående som samtalsmodell eller integreras i pågående kognitiv beteendeterapi för att fördjupa behandlingsarbetet. Modellen är särskilt användbar när manualstyrda insatser blir begränsande, till exempel vid låg motivation, komplexa problembilder eller behov av större flexibilitet.
Genom att kombinera värderingsarbete, medveten närvaro och beteendeaktivering med ett utforskande och accepterande förhållningssätt till inre upplevelser erbjuder modellen stöd och riktning samtidigt som barnet får chans att påverka och utforska själv. Det gör att barnet eller ungdomen kan få syn på sina egna drivkrafter och tränas i att ta steg i riktning mot det som är viktigt för just dem, även i närvaro av svåra tankar eller känslor.
Flexibel tillämpning – från individ till system
DNA-V kan användas i många sammanhang där barn, unga och familjer behöver stöd. I individuella samtal får barnet träna färdigheter i en trygg miljö, i familjesamtal skapas ett gemensamt språk och i gruppformat kan sociala och emotionella färdigheter utvecklas tillsammans med andra. Modellen kan även anpassas för mer omfattande behov, där långsiktigt stöd och motivation är avgörande.
Den fungerar också i förebyggande arbete i skolor, fritidsverksamheter och ungdomsprojekt. Genom att rusta barn tidigt med verktyg för att förstå känslor, stå emot grupptryck och navigera relationer kan DNA-V bidra till psykisk hälsa och framtidstro, utan att samtalen blir moraliserande eller kravfyllda.
ACT och DNA-V i forskning
ACT har starkt forskningsstöd vid bland annat ångest, depression och stressrelaterade tillstånd. DNA-V har utvecklats särskilt för barn och ungdomar och används både i skolor och klinisk verksamhet. Studier visar att modellen kan öka psykologisk flexibilitet och minska symtom även vid samsjuklighet (Hayes, Ciarrochi & Bailey, 2019).
I en pilotstudie noterades symtomreduktion och ökad värderingsstyrd handling hos ungdomar med depression (Hayes, Boyd & Sewell, 2011). En longitudinell studie visade att närvaro och acceptans predicerade förbättrat välbefinnande över tid (Hayes, Ciarrochi & Heaven, 2012). En systematisk översikt bekräftar effektiviteten av ACT-baserade insatser för unga och lyfter särskilt fram DNA-V (Swain et al., 2015). I en senare RCT-studie i skolmiljö påvisades dessutom förbättrad självmedkänsla, livskvalitet och psykologisk flexibilitet (Hayes et al., 2022).
Läs mer om vårt utbud av öppna utbildningar inom ACT och DNA-V.
Behöver du en utbildning anpassad efter din verksamhets behov?