Facilitering – en nyckel till framgångsrik organisationsutveckling
Vi baserar vårt konsultarbete på vår erfarenhet och på den gedigna forskning som finns inom kunskapsområdet organisationspsykologi. Vår kunskap inom organisationspsykologi krävs för att vi skall uppnå förändringar som driver affärer och verksamheter framåt. Men hur levererar och omsätter vi vår kunskap? Vilket förhållningsätt har vi som organisationspsykologer mot våra kunder? Jo, vi faciliterar utveckling!
3 min läsning
Organisation och ledarskap
Färdigheter som inte går att lära sig på kortare kurser
Facilitering kommer från engelskans ”to facilitate” – att underlätta. Det handlar om hur vi leder en grupp individer mot ett gemensamt mål. Hur främjar vi delaktighet, motivation och ansvarstagande? Hur samskapar vi uppdragen tillsammans med våra kunder? Med den djupa kunskap som vi organisationspsykologer har om människor i system kan vi underlätta och skapa förändringsresor tillsammans med våra kunder. Dessa förändringsresor ger färdigheter till individer och organisationer som inte går att lära sig på kortare kurser.
En arena där förändring sker
När vi faciliterar skapar vi mötesarenor där deltagarna i en organisation på olika sätt uppmuntras att delta och dela med sig av sina tankar eller funderingar kring ett visst ämne. Vi arbetar sedan med olika tekniker och metoder för att skapa ett bra flöde som stärker organisationen att röra sig i den önskade riktningen som utgörs av tydliga uppdrag och prioriterade mål.
Inlärningspsykologin som bas för facilitering
Eftersom Psykologpartners har en låg tradition i inlärningspsykologin och den tillämpade beteendeanalysen är det naturligt att den kunskapen är central i hur vi tänker kring facilitering. Som människor ingår vi i många relationer där vi utbyter interaktioner och ”beter oss”. Vi brukar säga att vi är varandras kontext. Att vara varandras kontext innebär helt enkelt att omgivningen påverkas av ditt beteende, och du av andras. Vad du gör spelar roll och vad du gör leder till det utfall som stärker organisationen i sin uppgift
Psykologisk trygghet – ett viktigt koncept för en modern organisation
Därför är vi noga med att skapa processer på möten, workshops och i program som förstärker goda beteenden. Vi förstärker goda beteenden som skapar ett klimat som underlättar lärande. Att lyssna, ställa frågor och be och ge hjälp, berätta om fel samt att erbjuda feedback är andra viktiga beteenden som vi förstärker i faciliteringen. Dessa beteenden som vi fokuserar på i vår facilitering hör till något som kallas psykologisk trygghet.
Psykologisk trygghet är ett begrepp som den amerikanske forskaren Amy Edmundsson myntade. Begreppet innebär ett klimat som underlättar lärande och innovation, ett klimat där du inte är rädd för negativa konsekvenser om du utrycker dig eller vågar prova nya idéer! I vår facilitering ökar önskvärda beteenden, och genom att hela tiden variera formatet enligt EPA (enskilt – i par – alla) så skapar vi olika sammanhang som också möjliggör beteendena som vi sedan förstärker i övningar.
Mindre PowerPoint – mer resultat!
Sammanfattningsvis är facilitering en samskapande process där vi skapar arenor som underlättar för deltagare att engagera sig i utvecklingen. Vi förstärker de beteenden som skapar ett klimat som underlättar lärande och det i sin tur skapar engagemang och ger energi. I arbetet använder vi olika hjälpmedel – både digitala och klassiska som post-its och blädderblock. Vi faciliterar både mindre grupper om 4-10 personer, större grupper om 20-30 och storgrupper från 50 och upp till över 500 personer.
Många av våra deltagare berättar hur mycket energi och engagemang man får av våra processer och det är vi stolta över. Vi bryr oss inte särskilt om PowerPoint-slides, istället fokuserar vi på att få visioner till handling och handlingen till resultat. Eller som en av våra kunder sammanfattade det i en utvärdering efter en ledningsgruppsutveckling
”Många konsulter står där som estradörer och skall glänsa, ni märktes inte utan puttade, lirkade och guidade oss, ni fick oss att växa och prestera på ett sätt vi inte gjort någonsin, fattar inte hur ni gjorde, genuint professionella.”
– Tidigare kursdeltagare (VD)