Specialistkurs PBS (Positivt beteendestöd) för barn och unga
Kursbeskrivning
Ackreditering HT 2025
Kursen RA11170 ackrediteras som 1 fördjupningskurs inom pedagogisk psykologi, funktionshindrens psykologi, psykologisk behandling/psykoterapi och klinisk barn- och ungdomspsykologi. Kursen godkänns även som 1 breddkurs inom övriga specialiteter.Varmt välkommen till vår specialistkurs Positivt beteendestöd (PBS) för barn och unga
Den här specialistkursen fördjupar dina teoretiska och praktiska kunskaper i tillämpad beteendeanalys med inriktning på arbete med barn och unga. Utbildningen har ett riktat fokus på att utifrån funktionell kartläggning ta fram beteendeinriktade interventioner och att genomföra dessa på ett verksamt sätt. Positivt beteendestöd skapar bättre förståelse för faktorer som är förknippade med barn och ungdomars beteendemässiga utmaningar hemma, i skolmiljön och inom boendeverksamheter. Genom att identifiera dessa kan vi planera för interventioner som innehåller såväl kontextuella anpassningar som inlärning av nya prosociala färdigheter. Kursen erbjuder kunskap inom evidensbaserade metoder som minskar risk för straffande och andra kontraproduktiva disciplinära metoder.Kursen omfattar:
- Teoretiska kunskaper i inlärningspsykologi och tillämpad beteendeanalys,
- Färdigheter i kartläggning/datainsamling, funktionell analys, planerande av beteendestödsplan och kunskap kring uppföljning och utvärdering av insatser,
- Fokus på förebyggande och främjande arbete,
- Arbete med etiska frågeställningar.
Kursens mål
- Identifiera inlärningsteoretiska principer och kunna tillämpa dessa i det psykologiska arbetet med barn och unga och dess nätverk.
- Redogöra för sambanden mellan inlärningsteori, olika analys- och kartläggningsmetoder och beteendestödsplan samt behandlingsinterventioner.
- Genomföra datainsamling och funktionell analys.
- Utforma en plan för en verksamhet/grupp i ett förebyggande syfte eller en beteendestödsplan i åtgärdande syfte. Planera för interventioner med utgångspunkt i den funktionella analysen.
- Reflektera kring och sammanfatta möjliga slutsatser i analysen samt kunna motivera val av vissa behandlingsinterventioner framför andra med utgångspunkt i etiska och metodmässiga överväganden.
- Kunna bedöma organisatoriska förutsättningar för implementering av beteendestöd i en verksamhet.
Målgrupp
Förkunskaper
Citat
"Så bra att man kan direkt efter kursen kan presentera ett beteendestödsplan och implementera detta i verksamheten. Tack för en lärorik kurs!"
"All handledning, både i grupp och individuellt, kring det egna arbetet var otroligt värdefullt. Så hjälpsamt att få hands-on-handledning kring det kluriga i att mejsla fram en relevant beteendestödsplan."
Överlag en jättebra kurs som omgående känns väldigt användbar i arbetsvardagen!"
"Mycket bra föreläsare. Kunniga, kompetenta, inlyssnande. Så lärorikt och intressant att lyssna både till genomgång av forskning och teori och praktisk tillämpning och erfarenheter."
"Lätt att koppla teori med praktik i och med att man arbetar med ett befintligt fall med stöd i handledning under terminen. Omfattande innehåll i föreläsningarna."