Specialistkurs PBS (Positivt beteendestöd) för barn och unga

Specialistkurs PBS (Positivt beteendestöd) för barn och unga

Pedagogisk psykologi
Specialistkurs för psykologer

Efter avslutad kurs förväntas du som studerande kunna:

  • Identifiera inlärningsteoretiska principer och kunna tillämpa dessa i det psykologiska arbetet med barn och unga och dess nätverk.
  • Redogöra för sambanden mellan inlärningsteori, olika analys- och kartläggningsmetoder och beteendestödsplan samt behandlingsinterventioner.
  • Genomföra datainsamling och funktionell analys.
  • Utforma en plan för en verksamhet/grupp i ett förebyggande syfte eller en beteendestödsplan i åtgärdande syfte. Planera för interventioner med utgångspunkt i den funktionella analysen.
  • Reflektera kring och sammanfatta möjliga slutsatser i analysen samt kunna motivera val av vissa behandlingsinterventioner framför andra med utgångspunkt i etiska och metodmässiga överväganden.
  • Kunna bedöma organisatoriska förutsättningar för implementering av beteendestöd i en verksamhet.
  • Kursen vänder sig till legitimerade psykologer.

    Förkunskapskraven för deltagande är att du har grundläggande psykoterapiutbildning i KBT eller motsvarande kunskaper i inlärningsteori och beteendeinriktat förhållningssätt.

    Kursen omfattar fem heldagar, individuell handledning via telefon eller videokonferens och eget arbete mellan kurstillfällena, motsvarande 7,5 högskolepoäng.

    Dag 1 kl. 09:00–16:00 Föreläsning
    Dag 2 kl. 09:00–16:00 Föreläsning samt handledning 2 h kring eget ärende.
    30 minuter individuell handledning via videokonferenssystem eller telefon
    Dag 3 kl. 09:00–16:00 Föreläsning
    Dag 4 kl. 09:00–16:00 Föreläsning samt handledning 2 h kring eget ärende
    30 minuter individuell handledning via videokonferenssystem eller telefon
    Dag 5 kl. 09:00–16:00 Muntlig examination av rapporterna samt opponering

    OBS – Klockslagen kan komma att justeras.

    Utbildningsform

    Teorimomenten sker i form av föreläsningar och seminarier. Stor vikt läggs vid integrering av teori och praktisk tillämpning. Du som studerande uppmuntras till aktivt och självständigt kunskapsinhämtande, kritisk granskning och reflektion.

    Tillämpningsmomentet förutsätter att du har minst ett pågående patient- eller elevärende där funktionell kartläggning och interventioner kan appliceras och som dokumenteras skriftligt under kursens gång. Det skriftliga arbetet examineras.

    Eget arbete

    Du kommer att arbeta med ett eget ärende under hela utbildningen, som du under handledning gör en funktionell kartläggning och beteendestödsplanering kring.

    Det egna arbetet ska utmynna i:

    1. en skriftlig rapport (omfattning 3-4 sidor) som beskriver arbetet med kartläggning, datainsamling och funktionell analys samt
    2. en beteendestödsplan (omfattning 2-3 sidor) som innehåller planering av behandlingsinterventioner.

    Instruktioner för det egna arbetet inför kursstart

    1. Innan första kurstillfället; välj en elev/patient i din verksamhet med någon typ av problemskapande beteenden.
      Beteendet bör vara tillräckligt problemskapande för att både du och individen/nätverket ska vara motiverade att arbeta med beteendet men utan att det är alltför svårt. Välj en elev/patient som du kommer att ha möjlighet att träffa med ganska stor regelbundenhet under kursens gång (inte för långt bort, inte för mycket uteblivna besök mm). Detta är en inlärningsuppgift med ganska snäva tidsramar.
    2. Ta kontakt med individen/nätverket innan kursstart och försäkra dig om att hen/de vill ha en insats och att de är medvetna om att den ingår i en utbildning.
      Boka in tid (minst 2 timmar) för strukturerad kartläggningsintervju så snart som möjligt efter de två första kursdagarna.

    Vid första kurstillfället kommer du att få handledning och hjälp med att planera de första stegen i den funktionella kartläggningen. Det är därför viktigt att du har förberett det egna ärendet redan till detta kurstillfälle.

    Examination

    Examination sker i form av en skriftlig rapport som beskriver arbetet med ett eget ärende som genomförs med handledning under kursens gång där den studerande redogör för kartläggning, datainsamling och funktionell analys samt en beteendestödsplan och planering av behandlingsinterventioner på ett eget ärende.

    I examinationen ingår även att opponera på en annan kursdeltagares rapport. Betyg godkänt, komplettering eller underkänt ges. Både teori- och tillämpningsmomentet är obligatoriskt, vilket innebär minst 80 % närvaro för godkänd kurs. Frånvaro kompletteras med skriftliga uppgifter. I tillämpningsmomentet krävs ett aktivt deltagande.

    Utbildningsintyg utfärdas vid godkänd examination och 80 % närvaro.

    Kurslitteratur

  • Farmer R. F. & Chapman A. L. (2015). Behavioral intervention in Cognitive Behavior Therapy – Practical Guidance for Putting Theory into Action. American Psychological Association. 
  • Karlsson, P. (2011). Beteendestöd i vardagen. Natur och Kultur.
  • Artiklar som tillhandahålls av kursledarna. 

    Referenslitteratur

  • Cooper J.O, Heron T.E, Heward W.L. (2007). Applied behavior analysis (2nd ed.) Upper Saddle River, NJ. Pearson. 
  • Kurs- och referenslitteraturen omfattar ca 1 250 sidor.

    Föreläsare från Psykologpartners Pedagogik & Utveckling med flerårig erfarenhet av att arbeta med tillämpad beteendeanalys och positivt beteendestöd inom bland annat skola, habilitering och LSS.


    Malin Angberg, leg psykolog, leg psykoterapeut, handledare KBT
    Malin Angberg är legitimerad psykolog, psykoterapeut och handledarutbildad. Hon har bland annat arbetat med bedömning och behandling av barn, ungdomar och personer med funktionsnedsättningar. Malin utbildar och handleder på psykologprogram samt föreläser för personal inom ex habilitering, psykiatri, boendeverksamheter, SiS och skolor kring bemötande, motiverande samtal, Tillämpad beteendeanalys och Positivt beteendestöd. Malin har lång erfarenhet av att utbilda och handleda i Tillämpad beteendeanalys och Positivt beteendestöd.


    Henrik Domeij, legitimerad psykolog
    Henrik arbetar bland annat med föräldrastöd och behandlande insatser till barn och unga med neuropsykiatrisk problematik. En stor del av Henriks arbete består av handledning till olika yrkesprofessioner, bland annat inom skolan och barnpsykiatrin. Henrik utbildar inom anpassningar och bemötande, Positivt beteendestöd och Tillämpad beteendeanalys för personal främst inom skola och omsorg.

    Utbildningen förmedlas på distans, vilket innebär att du kan delta från valfri plats. Utbildningen innehåller teoretiska genomgångar, exempel och övningar. Du kommer även få tillfälle att möta andra deltagare i digitala grupprum under utbildningen. För att du ska få ut mesta möjliga av utbildningen behöver du en stabil internetuppkoppling, hörlurar med mikrofon samt en webbkamera.

    Om tre eller fler anmäls från samma arbetsplats ges 10 % rabatt.

    Du erhåller ett kursintyg efter godkänd kurs.

    Observera att anmälan är bindande.

    “Jag upplevde särskilt positivt att så mycket tid lagts på handledning och stöd i att genomföra egen beteendestödsplan. 
    Jag lärde mig mycket genom att prova och få återkoppling samt att reflektera runt andras praktiska arbete.”

    Särskilt bra under kursen var när föreläsare hade konkreta exempel under föreläsningsdagarna – 
    det bidrog till att jag fick lättare att förstå och ta till mig olika begrepp.”

    “Så innehållsrik kurs med fokus på praktisk tillämpning! “

    “Lärparen var ett jättebra upplägg. Särskilt när kursen är digital, men jag kan tänka mig att det vore bra även om man träffats fysiskt.” 

    Citat från tidigare kursdeltagare

    Nästa tillfälle

    11 september 2024
    Omfattning

    5 tillfällen

    Kommande kursstarter
    Specialistkurs PBS (Positivt beteendestöd) för barn och unga - Distans
    Start 11 sep 2024 09:00-16:00 Boka plats
    Distans via Zoom
    Distans

    11 sep 2024 09:00-16:00

    12 sep 2024 09:00-16:00

    9 okt 2024 09:00-16:00

    6 nov 2024 09:00-16:00

    11 dec 2024 09:00-16:00

    Mer information

    Hej, undrar du något?

    Vi har samlat vanliga frågor och svar om våra utbildningar. Tveka inte att höra av dig om du inte hittar svar på din fråga!

    Tipsa gärna någon annan om den här utbildningen!

    Kontakt

    Porträttfoto av Henrik Domeij

    Henrik Domeij

    Psykologkonsult Klinisk och pedagogisk psykologi

    Leg. psykolog
    Kontaktuppgifter

    Porträttfoto av Malin Angberg

    Malin Angberg

    Utvecklingsledare och Psykologkonsult Klinisk och pedagogisk psykologi

    Leg. psykolog, Leg. psykoterapeut, Handledare
    Kontaktuppgifter

    Så tycker tidigare deltagare om våra utbildningar

    ”Utmanande frågor både under föreläsningar och på examinationen, visar på att ni ställer krav på deltagarna, samt vill att nivån för reflektion förväntas vara på hög nivå.”

    ”Otroligt kunnig och entusiasmerande kursledare! Mycket skicklig på att förklara och ger bra, konkreta exempel.”

    “Utbildaren är fantastiskt kunnig och engagerad och lyckas få alla deltagare aktiva och delaktiga. Vi var en liten grupp och det kändes tryggt och alla kunde ta plats. Jag är supernöjd och har lärt mig mycket både teoretiskt och praktiskt utifrån alla rollspel och övningar.”

    ”Otroligt kompetenta utbildare. Bra upplägg med teori och mycket praktiska uppgifter och övningar som jag kommer att kunna använda i mitt arbete. Hög nivå på hela upplägget.”

    ”Föreläsarens varma och fina förhållningssätt var underbart! Det var lätt att följa med och pedagogiskt upplagt. Inspirerande föreläsare som lärde ut med stor kunskap och en gnutta humor.”

    ”Utbildarens kunskap men samtidigt prestigelöshet gjorde mig trygg.
    Kursens föreläsare var pedagogisk, prestigelös och inspirerande. Tycker om när det är en blandning av teori och praktiska övningar, vilket var en röd tråd genom hela utbildningen.”

    ”Tydligt upplägg under dagarna, bra med tid för egna frågor och reflektioner.
    Super bra! Tycker kursen lämpade sig bra på distans. Det var bra att den gavs på distans för jag hade nog inte sökt annars.”

    ”Kunskapsnivån hos föreläsarna – det märks att de vet vad de pratar om och att de kan fältet. Kunde svara på kluriga frågor, förklara bredare och djupdyka vid behov.”

    ”Inget var onödigt, allt väldigt matnyttigt. Tre mycket inspirerande och effektiva dagar. Kände mig väldigt ”påfylld” och ”pepp”!”

    Boka utbildningen

    Specialistkurs PBS (Positivt beteendestöd) för barn och unga

    Distans

    Platser kvar

    Datum

    Start 11 sep 2024 09:00-16:00

    11 sep 2024 09:00-16:00

    12 sep 2024 09:00-16:00

    9 okt 2024 09:00-16:00

    6 nov 2024 09:00-16:00

    11 dec 2024 09:00-16:00

    Din utveckling är vår högsta prioritet och med vår spetskompetens och expertis kan du känna dig trygg

    Alltid evidensbaserade metoder

    Vare sig du går en längre eller kortare utbildning hos oss utgår den alltid från evidensbaserad psykologisk forskning.

    Dina kursledare har spetskompetens

    Våra kursledare är alltid uppdaterade i enlighet med den senaste forskningen och har praktisk erfarenhet i hur man applicerar teori till att bli verklighet.

    Vi är experter på distansutbildning

    Vi har tio års erfarenhet av digital psykologi och de flesta av våra utbildningar sker på distans.