Specialistkurs Diagnostik, bedömning och utredning

Specialistkurs Diagnostik, bedömning och utredning

Klinisk psykologi
Specialistkurs för psykologer

Syftet är att fördjupa kunskaper kring bedömning, utredning och diagnostik. Psykologer behöver god kännedom kring de mest välanvända och beforskade instrument som idag används i den kliniska vardagen. Diagnostisk kompetens och förmåga att värdera symtomatologi utifrån evidensläget är en förutsättning för att kunna arbeta inom hälso- och sjukvård.

Här ges psykologen en möjlighet till fördjupad träning inom diagnostik och informationsinsamling och rekommendationsarbete. Detta är nödvändigt för att kunna verka i en klinisk vardag som ofta domineras av komplexa ärenden med patienter med sociala svårigheter, missbruk, nedsatt kognitivt fungerande och en flora av psykiatriska symtom. Psykologens kompetens kring beteenden och funktion av beteenden kan därmed användas som en plattform för att kunna värdera symtom för att säkerställa diagnostiska resonemang. Kursen ger fördjupad kunskap kring differentialdiagnostik och komplexa ärenden för att kunna föra dessa typer av resonemang och vilket främjar teamarbete med andra yrkeskategorier.

Sammanfattningsvis syftar kursen till att fördjupa och ge erfarenhet av arbete kring patienter från 15 år och uppåt med olika funktionsnedsättningar. Att göra bedömningar och utredning när individen har nedsatt kognitiva förmåga, bristande i funktionsnivå både affektivt, emotionellt och kognitivt samt förbättra informationsinsamlandet och systematiserandet för att arbeta för att psykologen i klinisk verksamhet ska kunna känna trygghet i diagnosställandet samt föra resonemang med kliniker av annan yrkesbakgrund. Allt detta inom ramen för evidensbaserade metoder och psykologisk praktik.

  • Ha kunskap om klinisk bedömning, funktionell analys och informationsinsamling
  • Ha kunskap om diagnoser, differentialdiagnoser och kunna resonera kring detta
  • Ha god förmåga att balansera personliga, yrkesmässiga, juridiska och etiska ståndpunkter i arbetet med diagnostik
  • Ha god kunskap om komplexa tillstånd, kognitiva svårigheter och förmåga att kunna se hur detta påverkar varandra, samvarierar och utifrån detta ställa diagnos och stå för psykologisk kompetens i bedömning och utredningsteam
  • Lärandemålen syftar till att psykologen ska ha goda färdigheter att självständigt och i team ska kunna ställa diagnos, både muntligt och skriftligt kunna resonera kring diagnostiska överväganden.
  • Efter avslutad kurs ska psykologen ha färdigheter i bedömning, utredning och återkoppling och kunna sätta det diagnostiska arbetet i en psykologisk kontext.
  • Målgrupp är leg psykolog som arbetar med ungdomar från 15 år samt vuxna inom kliniska verksamheter, psykiatri, habilitering, primärvård och företagshälsovård. Legitimerade psykologer inom verksamhet där diagnostisk kompetens är central, specialistpsykiatri, vårdcentral, företagshälsovård eller liknande verksamhet där diagnostik och remittering är en viktig del av arbetsuppgifterna.

    Upplägget vilar på teoretisk och klinisk grund och sträcker sig över 6 heldagar. Kursen inkluderar både teoretiska och praktiska moment och innefattar tre block

    Dag 1-2: Från de historiska till de moderna aspekterna på diagnostik samt psykologens roll i arbetet.

    Arbeta med klinisk bedömning från kriteriebaserad till prototypal diagnostik samt integrera HiTop och RDOC

    Dag 3–4: Differentialdiagnostik, vad är det och hur ska vi förstå det. 
    Att integrera kunskaper om ungdomar och unga vuxna samt att se hur kognition, personlighet och kontext interagerar för att kunna genomföra psykiatrisk diagnostik. 
    Dag 5–6: Diagnoser att beakta och utveckling i ett livsperspektiv. Från enkla till komplexa tillstånd och rekommendationer. 

    Block 1 – dag 1–2

    Blocket är primärt teoretiskt och inleds med undervisning kring ICD-11 och DSM 5 för att belysa hur deltagarna kan se likheter och skillnader i de diagnostiska ramverken samt resonera kring dessa. Psykologen ska även erhålla undervisning gällande HiTop och kunna resonera kring symtom utifrån detta. Därefter följer en kortare fördjupning och interaktivt lärande gällande den alternativa personlighetsmodellen (AMPD) som återfinns i appendix i DSM 5.

    Innehållet syftar till att göra det möjligt för psykologen att använda STiP och PiD på ett kliniskt relevant sätt och resonera kring detta vilket även övas praktiskt. För deltagare som primärt arbetar med ungdomar kommer det finnas möjlighet att genomföra IDAS-II.

    Blocket syftar till att ge klinisk relevans gällande modellen för prototypal diagnostik samt färdigheter för att samla in information och värdera information från patienter. Samtalen utgår ifrån analys av information och klinikern behöver uppvisa goda samtalsfärdigheter för att hämta in komplex information och bibehålla allians med patienterna. Svar som gäller symtomtyp, frekvens och duration behöver återfinnas och säkerställas i samtalet.

    Utredningssamtal utgår från en prototypal modell som ligger i linje med ICD-11 och där klinikern behöver kunna resonera kring vilken diagnos som bäst förklarar patientens svårigheter och resonera kring symtomatologi som ofta överlappas av flertalet diagnoser. Klinikern behöver kunna sätta patientens samtal i ett sammanhang och samtidigt resonera kring diagnostiska skiljelinjer.

    Block 2 – dag 3-4

    Tonvikt praktiskt användande: Differentialdiagnostik, bedömningar och skattningsskalor samt fördjupning avseende ungdomar och unga vuxna. Detta block fördjupar det praktiska användandet av STiP eller IDAS II. Dagarna ger även praktisk fallbaserade övningar i differentialdiagnostik.

    För att kunna använda tekniska färdigheter (och teoretiska färdigheter behöver psykologen även ha goda kunskaper kring differentialdiagnostiska resonemang samt samsjuklighet.

    Diagnoser som belyses är affektiva och ångesttillstånd, neuropsykiatri, samt personlighetssyndrom, psykos, substansbruk men även somatiska och kontextuella faktorer som behöver beaktas för att kunna föra differentialdiagnostiska resonemang på specialistpsykolognivå.

    Block 3 – dag 5-6

    Fortsatt fördjupning av enskilda diagnoser och hur dessa förändras över ett livsperspektiv samt ålderdom. Diagnoser som berörs är affektiva tillstånd, ångest, dissociativa tillstånd, trauma, psykos, missbruk, demens och diagnoser utifrån detta kunna ge formulera tydliga bedömningar och rekommendationer avseende klinisk verksamhet. Blocket avslutas med att koppla ihop tillstånden med obligatoriska artiklar för att säkerställa koppling mellan teori och praktik.

    Gedigen och fördjupande kunskaper kring olika diagnoser inom psykiatrin samt hur dessa ska säkerställas och hur de kan ta sig olika uttryck. Kunskaper kring missbruk, psykossjukdomar och affektiva sjukdomar. Dagen syftar till att bredda diagnostiken för att kunna bedöma social påverkan, diagnostik över livsspann, hur diagnoser kan förändras över tid och hur det kan ta sig uttryck för att kunna värdera diagnostik och diagnostiska bedömningar och resonemang.

    Här får psykologen möjlighet att arbeta med komplexa ärenden, att beskriva, värdera och använda unika psykologiska och psykiatriska kunskaper för att diagnostisera i komplexa ärenden samt att formulera diagnos, bedömning och rekommendation. Innehållet i dagen ska vara att sammanställa både teoretisk och praktisk kunskap och underbygga bedömningen med tidigare inlärd information.

    Examination

    Examinationen kombinerar kliniknära arbete med skriftliga examinationsuppgifter och deltagande i reflekterande examinationsseminarium.
    Examinerande moment är att den studerande;

  • Mellan dag 2 och 3, genomför en bedömning med modellen för prototypal diagnostik för att säkerställa övande i det kliniknära arbetet och lämnar in denna.
  • Mellan dag 4 och 5 genomför en bedömning med STiP och PID för att säkerställa övande och praktiskt användande. Deltagare som arbetar med ungdomar kommer att ha möjlighet att lämna in en utredning utifrån IDAS-II. Syftet med detta är att deltagarna ska arbeta kliniknära och praktiskt samt att öva användandet av den dimensionella diagnostiska modellen.
  • En vecka innan dag 5 lämnar in uppgifter som rör de teoretiska momenten från Block 1 samt differentialdiagnostiska resonemang som utifrån Block 2. Detta syftar till att säkerställa den teoretiska kunskapsnivån samt bedöma koppling till litteratur och innehåll i föreläsningarna.
  • Genomför ett examinerande slutseminarium där tonvikten ligger på att summera block 1, 2 samt 3. Studenten bedöms utifrån förmåga till analys, förmåga till reflektion, etiskt förhållningssätt samt kunskapsnivå. Varje deltagare väljer en artikel och formulerar en frågeställning som resten av gruppen behöver diskutera. Frågor och vald artikel ska vara inskickat två veckor innan slutseminarium för att ge de andra deltagarna en möjlighet att läsa in de andras artiklar och formulera sina reflektioner.
  • Betyg godkänd, komplettering eller underkänd ges. Vid underkänd får deltagaren en ny uppgift/hemtentamen i syfte att prova det moment på vilket studenten blev underkänd. Samtliga moment är obligatoriska och minst 80 % närvaro krävs för godkänd kurs samt att studenten medverkar vid examinerande seminarium. Eventuell frånvaro kompletteras med skriftliga uppgifter.

  • American Psychiatric Association. (2022). DSM-5 TR Diagnostic and statistical manual of mental disorders: Text Revision (5th ed.). Arlington, VA. American Psychiatric Publishing.  
  • Handbok i klinisk psykiatrisk diagnostik (2019) M Adler  
  • Shorter Oxford Textbook of Psychiatry 7:th ed: (2018) Harrisson, Cowen,Burns & Fazel  
  • + artiklar


    Alexandra Rosendahl Santillo, Leg psykolog Leg psykoterapeut

    Specialist psykologisk behandling/ psykoterapi, Handledare och lärare KBT

    Hanna Bolanowska, Leg. psykolog

    Camilla Olsson: Leg psykolog, Leg Psykoterapeut.

    Alexandra Rosendahl Santillo, Leg psykolog, leg psykoterapeut, specialistpsykolog psykoterapi och psykologisk behandling Handledare KBT

    Om tre eller fler anmäls från samma arbetsplats ges 10% rabatt.

    Observera att anmälan är bindande.

    Nästa tillfälle

    15 oktober 2024
    Pris
    18000 kr/pers (exkl. moms)
    Omfattning

    6 tillfällen

    Kommande kursstarter
    Specialistkurs Diagnostik, bedömning och utredning - Malmö
    Start 15 okt 2024 09:00-16:00 Boka plats
    Psykologpartners nya lokaler
    Gustav Adolfs Torg 47
    Malmö

    15 okt 2024 09:00-16:00

    16 okt 2024 09:00-16:00

    13 nov 2024 09:00-16:00

    14 nov 2024 09:00-16:00

    11 dec 2024 09:00-16:00

    12 dec 2024 09:00-16:00

    Mer information

    Hej, undrar du något?

    Vi har samlat vanliga frågor och svar om våra utbildningar. Tveka inte att höra av dig om du inte hittar svar på din fråga!

    Tipsa gärna någon annan om den här utbildningen!

    Kontakt

    Porträttfoto av Alexandra Rosendahl Santillo

    Alexandra Rosendahl Santillo

    Psykologkonsult Klinisk och pedagogisk psykologi

    Leg. psykolog, Leg. psykoterapeut, Specialist psykologisk behandling/psykoterapi, Handledare
    Kontaktuppgifter

    Så tycker tidigare deltagare om våra utbildningar

    ”Utmanande frågor både under föreläsningar och på examinationen, visar på att ni ställer krav på deltagarna, samt vill att nivån för reflektion förväntas vara på hög nivå.”

    ”Otroligt kunnig och entusiasmerande kursledare! Mycket skicklig på att förklara och ger bra, konkreta exempel.”

    “Utbildaren är fantastiskt kunnig och engagerad och lyckas få alla deltagare aktiva och delaktiga. Vi var en liten grupp och det kändes tryggt och alla kunde ta plats. Jag är supernöjd och har lärt mig mycket både teoretiskt och praktiskt utifrån alla rollspel och övningar.”

    ”Otroligt kompetenta utbildare. Bra upplägg med teori och mycket praktiska uppgifter och övningar som jag kommer att kunna använda i mitt arbete. Hög nivå på hela upplägget.”

    ”Föreläsarens varma och fina förhållningssätt var underbart! Det var lätt att följa med och pedagogiskt upplagt. Inspirerande föreläsare som lärde ut med stor kunskap och en gnutta humor.”

    ”Utbildarens kunskap men samtidigt prestigelöshet gjorde mig trygg.
    Kursens föreläsare var pedagogisk, prestigelös och inspirerande. Tycker om när det är en blandning av teori och praktiska övningar, vilket var en röd tråd genom hela utbildningen.”

    ”Tydligt upplägg under dagarna, bra med tid för egna frågor och reflektioner.
    Super bra! Tycker kursen lämpade sig bra på distans. Det var bra att den gavs på distans för jag hade nog inte sökt annars.”

    ”Kunskapsnivån hos föreläsarna – det märks att de vet vad de pratar om och att de kan fältet. Kunde svara på kluriga frågor, förklara bredare och djupdyka vid behov.”

    ”Inget var onödigt, allt väldigt matnyttigt. Tre mycket inspirerande och effektiva dagar. Kände mig väldigt ”påfylld” och ”pepp”!”

    Boka utbildningen

    Specialistkurs Diagnostik, bedömning och utredning

    Malmö

    18000 kr/pers (exkl. moms)

    Platser kvar

    Datum

    Start 15 okt 2024 09:00-16:00

    15 okt 2024 09:00-16:00

    16 okt 2024 09:00-16:00

    13 nov 2024 09:00-16:00

    14 nov 2024 09:00-16:00

    11 dec 2024 09:00-16:00

    12 dec 2024 09:00-16:00

    Din utveckling är vår högsta prioritet och med vår spetskompetens och expertis kan du känna dig trygg

    Alltid evidensbaserade metoder

    Vare sig du går en längre eller kortare utbildning hos oss utgår den alltid från evidensbaserad psykologisk forskning.

    Dina kursledare har spetskompetens

    Våra kursledare är alltid uppdaterade i enlighet med den senaste forskningen och har praktisk erfarenhet i hur man applicerar teori till att bli verklighet.

    Vi är experter på distansutbildning

    Vi har tio års erfarenhet av digital psykologi och de flesta av våra utbildningar sker på distans.