« Bakåt

Utbildning i handledning för Elevhälsan


Kursbeskrivning

Elevhälsan inom för- och grundskolan samt gymnasieskolan ställs dagligen inför spörsmål av komplex karaktär. Du förväntas ta dig an varierande uppdrag, om allt från enskilda elevers behov av stöd och anpassning, arbetslag i behov av mer effektivt samarbete till handledning av olika yrkesgrupper. Uppdraget som handledare förutsätter en bred kompetens kring olika typer av handledningsuppdrag men också erfarenhet av uppdragsdialog, genomförande, uppföljning och återkoppling.

Utbildningen fokuserar specifikt på handledning inom Elevhälsan. Teori varvas med praktiska övningar samt diskussioner. För att främja användandet av de nya kunskaperna får du som deltagare till uppgift att använda interventioner i egna ärenden och därefter reflektera kring dessa i mindre grupper i seminarieform. Utbildningen förutsätter att deltagare har praktisk möjlighet att starta upp ett nytt handledningsärende under kursens gång.

Kursen utgår ifrån beteendeanalytisk teori och praktik.

Kursupplägg

Kursen omfattar fyra hela föreläsningsdagar, två seminarietillfällen samt ett examinationstillfälle; fördelat på totalt 6 dagar.

Utbildningsdag 1 och 2 – Teori, modeller och mitt handledarskap

  • Aktuella teorier och modeller för handledning
  • Handledningens kontext och påverkansfaktorer
  • Att särskilja och planera för olika typer av handledning (till exempel process-, ärende- och yrkeshandledning)
  • Arbetsmodell för kartläggning och uppföljning av insats
  • Uppdragsdialog: att tydliggöra behov och avgränsa insats i samråd med uppdragsgivare
  • Handledarbeteenden av betydelse för lärande och utveckling
  • Min handledarstil: egna styrkor och utvecklingsområden

Seminarium 1 – Tema uppdragsdialog

Det uppföljande seminariet syftar till att ge deltagare möjlighet att dela och diskutera erfarenheter av genomförda uppdragsdialoger inom sin verksamhet. Momentet innefattar även feedback på hur den framtagna arbetsmodellen för kartläggning och uppdragsdialog kan anpassas eller utvecklas.

Utbildningsdag 3 – Interventioner i ärendehandledning

  • Struktur och ramar för handledningsträffar
  • Metoder för att kartlägga behov hos de handledda
  • Hjälpsamma mål och åtaganden för handledningen
  • Att främja deltagande och ansvarstagande hos handledda
  • Användbara övningar i exempelvis ärende- och processhandledning
  • Kontinuerlig avstämning av innehåll och passform

Utbildningsdag 4 – Grupper och team

Under denna fördjupningsdag får deltagare ta del av aktuella teorier och konkreta tips på hur psykologisk trygghet och mer effektiva beteenden kan främjas inom ett team eller arbetslag. Utrymme ges för reflektion kring de egna förutsättningarna att driva förändringsarbeten och faktorer av betydelse för att stärka detsamma samt att särskilja mellan arbetsgruppers interna  och externa uppgift i skolan.

Seminarium 2: Grupper och team

Under det uppföljande seminariet får deltagarna möjlighet att utbyta erfarenheter, konkret vägledning i hanteringen av utmaningar som kan uppkomma i arbetet med grupphandledning, samt träning i att skilja mellan handledning och grupputveckling.

Pedagogiken fokuserar på färdighetsträning av handledarbeteenden och består till större delen av praktiska övningar, varvat med teoretiska föreläsningar.

Examination

Inför examinationsdagen skrivs en skriftlig rapport utifrån angiven mall, gällande det handledningsärende deltagaren haft under kursens gång. Det praktiska tillämpningsmomentet förutsätter att deltagaren har ett handledningsärende att påbörja under utbildningens gång.

Examination sker i mindre grupper under en halvdag.

Att delta på distans

Utbildning och handledningsmoment sker på distans. För att du och andra deltagare ska få ut mesta möjliga av utbildningen behöver vissa digitala förutsättningar säkerställas. Du kan delta på valfri plats så länge du kan arbeta ostört under de olika övningsmomenten. Under utbildningen kommer du att få möta andra deltagare i så kallade digitala grupprum. En stabil internetuppkoppling, hörlurar med mikrofon samt en webbkamera behövs för att övandet i mindre grupper och par ska fungera väl.

Innan utbildningsstart ges ytterligare information och instruktioner kring distansformatet via e-post.

Utbildare

Utbildningsmoment och seminarium leds av Psykologpartners legitimerade psykologer, med erfarenhet av olika typer av handledningsuppdrag samt från arbete inom elevhälsan.

Henrik Domeji, leg. psykolog
Karam Hanna, leg. psykolog

Rekommenderad litteratur

Nilsson J, Karlberg M (2020). Handbok i klassrumsledarskap, Liber.

Artiklar delas ut i samband med kursstart.

Kursens mål

  • Förutsättningar av betydelse för verksam handledning,
  • Handledarbeteenden av betydelse för att främja lärande hos de handledda,
  • Arbetsmodeller för kartläggning och utvärdering av handledningsinsatser,
  • Den egna handledarstilen och egna utvecklingsområden.

Målgrupp

Elevhälsopersonal inom grundskola och gymnasieskola.

Frågor

Tveka inte att höra av dig till någon av kursledarna vid frågor.

Henrik Domeji
Tel: 090-120909
Mail: henrik.domeji@psykologpartners.se

Karam Hanna
Tel: 08-419 64 10
Mail: karam.hanna@psykologpartners.se

Omfattning

Utbildningsdagar: 4 dagar kl 09:00 - 16:00

Seminarier i grupper om 4 personer: kl. 09:00-12:00 eller kl. 13:00-16:00

Examination: kl 09:00-12:00

Tid

6 dagar, 09:00 - 16:00

Pris

Per person 19 000 SEK

Region

Inga tillgängliga datum för den valda kursen