« Bakåt

Specialistkurs Psykologen som förändringsledare


Kursbeskrivning

- Från Beteendeanalys till Systemisk Prestationsledning (Systems-Oriented OBM).

Kurskod: AKO525
Ackrediterad som 1 av 6 specialistkurser; som 1 fördjupningskurs inom arbets- och organisationspsykologi samt pedagogisk psykologi.
Kursen kan godkännas för en enskild STP-psykolog som genomgår andra specialiseringar, detta utifrån bedömning av övriga meriter.

När prestationer uteblir i organisationen pekas oftast individen ut som orsak. Som psykologer förväntas vi kunna ”fixa” till de som gör fel. Att basera analys och åtgärd för en sådan förfrågan på individnivå är ofta bristfälligt och förenklat. Effekterna blir sällan varaktiga då verkligheten är mer komplex. Med systemisk prestationsledning tillför du, i samarbete med andra, ett mätbart värde till organisationen som en fungerande enhet. Förbättring av endast en del av organisationen utan hänsyn till dess sammanhang kan t.o.m. skada organisationen som helhet.

I den här kursen är det din egna prestation som står i fokus. Du kommer att lära dig att tillämpa ett systemiskt tillvägagångssätt för att analysera, etablera och förbättra prestationer hos individer, i processer och i organisationer – systemisk prestationsledning.

Utbildningen är uppbyggd efter principerna i Performance Based Instructions, där tonvikt ligger på aktivitet; att göra något som man använder i sitt arbete och som är ett värdefullt bidrag till organisationen man jobbar i. Kursen består av föreläsningar, självstudier, gruppövningar, peer-to-peer coaching, handledning från kursledare samt praktisk tillämpning i arbetssituation.

Examinator

Magnus Stalby, affärsområdeschef, leg.psykolog, specialist i arbets- och organisationspsykologi
Magnus har mer än 20 års erfarenhet från kvalificerat arbete med utveckling av ledare, team, ledningsgrupper och organisationer, såväl inom privat som offentlig sektor, nationellt och internationellt. Han är sedan 2003 medlem av det internationella tränarnätverket i ACT (Acceptance and commitment training).

Kursens mål

Kunskap och förståelse

  • Har kännedom om de beteendevetenskapliga kunskaper som ligger till grund för systemisk prestationsledning, bl.a.: Skinner’s operant betingning, Ogden’s fyra fria operanta friheter.
  • Har god kännedom om och kan översiktligt beskriva systemiska modeller för prestation; Total Performance System, Behavioral Systems Engineering, Self-Sustaining Performance System, Human Performance System, Behavior Engineering Model och Six Boxes.
  • Kan definiera vad prestationer är och hur de kopplar till verksamheten.
  • Har god förståelse för de faktorer som påverkar prestationer samt kan beskriva hur vi kan analysera och planera de faktorer som påverkar beteenden i organisationer.

Färdigheter och förmåga

  • Har mycket god förmåga att beskriva skillnader mellan beteenden och de outputs beteenden åstadkommer.
  • Kan identifiera och analysera orsaker till prestationsproblem
  • Kan genomföra samtal med en utförare om dennes prestation i syfte att etablera, förbättra eller stödja utförarens prestation.
  • Kan utforma en prestationsplan innehållande analys, åtgärdsförslag, tillvägagångssätt och utvärdering.
  • Kan mäta prestationer.
  • Kan analysera de hinder och möjligheter att för egen del genomföra den systemiska intervention som är den här kursens examinationsuppgift.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Kan besluta om vilka problem som är värda att lösa.
  • Kan värdera vilken lösning som kommer att hjälpa till att lösa analyserat prestationsproblem.
  • Kan bedöma vilken lösning för att lösa analyserat prestationsproblem som både är praktiskt genomförbar och ekonomiskt rimlig.

Målgrupp

Specialistkursen riktar sig till legitimerade psykologer som vill åstadkomma värdefulla bidrag till organisationer, som intern eller extern konsult. Exempel på uppdrag kan vara: säkerställa att utbildning ger önskad effekt, förbättra kvalitet i tjänster eller produkter, underlätta vid införande av nya metoder, processer eller system, underlätta för nyanställda, förbereda chefer för högre nivåer, kartlägga riskkällor för produktionsstörningar, m.m.

Citat

"Jag har lärt mig nya sätt att analysera och kartlägga hinder och möjligheter hos individer och verksamheter - dessutom på kort tid.
Det viktigaste jag tar med mig från kursen är tydligheten, att ta reda på VAD är outputen, för att kunna analysera prestation.
Oerhört stringent kurs."

"Kursen har gett mig oerhört konkreta verktyg för att hantera stora som små förändringsprocesser som behöver genomföras i min verksamhet. 
Jag tar med mig analysverktygen, för att på ett enkelt och tydligt sätt undersöka hur prestation på såväl tema, som medarbetarnivå kan förbättras genom att arbeta med outputs. Den enskilt viktigaste pusselbiten har varit kopplingen mellan beteende, outputs och kriterier för outputs som är värdeskapande."

Pris

Per person 33 000 SEK

Region

Inga tillgängliga datum för den valda kursen