« Bakåt

Specialistkurs IBIS: Handledning, analys och implementering


Kursbeskrivning

Reackrediterad som 1 fördjupningskurs inom Pedagogisk psykologi.

Kurskod: RA2474




Utbildningen ges i samarbete med Uppsala universitet.

För att påbörja specialistkursen är en förutsättning att du är antagen till IBIS-utbildning via Uppsala universitet.

Anmälan till IBIS-kursen görs via https://www.edu.uu.se/collaboration/ibis/


Engelsk titel: PBIS: Mentoring, analysis, and implementation, 7,5 högskolepoäng

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)

Inrättad av: Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Behörighet: Psykolog, specialpedagog, kurator eller motsvarande

Ansvarig institution: Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier. Uppsala Universitet

Studietakt: Kvartsfart på distans.

Kursinnehåll

Programmet “Inkluderande Beteendestöd I Skolan” (IBIS)

  • Implementeringsvetenskap
  • Evidensbaserad prevention i skolan (Response To Intervention)
  • Handledning
  • Beteendeanalys och datadrivet beslutsfattande

IBIS: Handledning, analys och implementering 

Grundprincipen i IBIS är att ersätta ett reaktivt förhållningssätt med proaktiva strategier, med fokus på trygghet, struktur och lärande. Skolan får möjlighet att genom relationsskapande arbete, tydlighet, struktur, rutiner, förutsägbarhet och regler, skapa en arbetsmiljö för sig själva och eleverna där fokus ligger på att ligga steget före istället för steget efter. Målet med IBIS är, i enlighet med Skollagen, att ”elever ska inhämta och utveckla kunskaper och värden”.

IBIS är evidensbaserat och grundat på hundratals forskningsstudier. En viktig komponent i IBIS är det datadrivna beslutsfattandet, vilket innebär att insatser baseras på kartläggningar och mätningar innan, under och efter insatserna. Baserat på dessa kartläggningar och mätningar fattar skolan beslut om insatserna ska ändras, anpassas eller avslutas.

IBIS är en skolomfattande insats, där skolan arbetar tillsammans. Rektor leder arbetet, och på skolan finns en grupp som ansvarar för utbildning, implementering och vidmakthållande av programmet. Det ska även finnas en samsyn bland all skolpersonal på hur man arbetar med att skapa en positiv och inkluderande arbetsmiljö för alla lärare och elever.

Varje skola som deltar i IBIS-projektet har ett IBIS-team bestående av 5-6 personer, som väljs ut av rektor. Detta team består vanligen av rektor eller biträdande rektor, elevhälsopersonal samt en eller två lärare, som har stort förtroende bland övrig personal. IBIS-teamen träffas en gång i veckan och de får utbildning och handledning en gång i månaden. Utvecklingsarbetet och implementeringen av IBIS-programmet leds av en IBIS-instruktör.


Utgångspunkterna för IBIS är att:

  • elevers och lärares beteenden uppstår i samspel med omgivningen
  • elevers och lärares beteenden (responser) påverkas av miljöfaktorer (stimuli)
  • lärare och elever utgör varandras arbetsmiljö
  • konflikter hanteras professionellt, utan att trappa upp situationen
  • efter att konflikter eller utmanande situationer har uppstått är det skolans ansvar att reflektera över den uppkomna situationen och förebygga att de händer igen
  • all personal i skolan arbetar tillsammans för att stötta varandra att utvecklas tillsammans med eleverna
  • kritiska och betydelsefulla insatser utvärderas noggrant och löpande för att säkerställa att de verkligen har effekt (eller för att upptäcka ifall de inte har tillräcklig effekt)

Implementering

En förutsättning för att IBIS ska ge samma goda resultat är att programmet implementeras på bästa sätt. Genom direkt samverkan mellan medarbetare från Uppsala kommun, forskare vid Uppsala universitet och forskare vid NUBU säkerställs att implementeringen av IBIS utförs i enlighet grundprinciperna i SW-PBIS och PALS. Dessutom stöds implementeringen av en implementeringsexpert (Kata Nylén). Det är värt att notera att programmet tar flera år att implementera, att det krävs att skolan avsätter ordentligt med resurser och dessutom att en stor del av personalen på skolan är positiv till programmet redan innan implementeringen börjar. Initialt kommer programmet att ställa en hel del krav men på sikt kommer IBIS att fungera som en integrerad del av elevhälsoarbetet och skolans arbete mot mobbning, trakasserier och kränkningar.

Kursens mål

  • Identifiera och förklara inlärningsteoretiska principer och kunna tillämpa principerna i den egna verksamheten och i handledning
  • Teoretisk förståelse och kunskap kring att genomföra beteendeanalyser på individ- och gruppnivå samt kritiskt reflektera över analysernas användning samt för- och nackdelar
  • Redogöra för sambandet mellan inlärningsteori, olika analys- och kartläggningsmetoder och interventioner
  • Planera, genomföra, utvärdera och utveckla en utbildningsinsats för skolpersonal
  • Bedriva utbildning och handledning av skolpersonal i enlighet med aktuell forskning och i förhållande till IBIS-programmet
  • Redogöra för grunderna i evidensbaserad prevention

Målgrupp

Legitimerade psykologer.

Citat

"Särskilt bra upplevde jag kunskap och engagemang hos föreläsarna."

"Jag uppskattade speciellt delen med TBA"

"Jättebra att seniora instruktörer var med. Bra upplägg med nätverksträffar mellan heldagarna. Bra att vi diskuterade så pass mycket som vi gjorde."

Citat från tidigare deltagare på kursen

Pris

Per person 7 500 SEK

Region

Inga tillgängliga datum för den valda kursen