Specialistkurs I ledarskapets gränsland (breddkurs)
Kursbeskrivning
- Ett ledarutvecklingsprogram för ST-psykologer
Kurskod: RA2519
Välkommen till vårt ledarutvecklingsprogram för psykologer under specialisering. Vi vänder oss till dig som kanske idag arbetar som ledare, är intresserad av ett framtida ledaruppdrag, leder utvecklingsprojekt eller ansvarar och utvecklar ditt specifika kompetensområde.
Denna kurs syftar till att ge kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som rustar specialistpsykologer att kunna axla ett utökat ledaransvar inom respektive verksamhet, antingen i en specialistfunktion att leda arbetet i det egna kunskapsområdet eller genom att ta ett formellt ledaruppdrag. Kursen syftar till att stärka psykologens grundkunskaper kring ledarskap baserad på den senaste forskningen och metodiken. Kursen har en praktisk tillämpning genom att skapa förutsättningar att applicera nyförvärvade kunskaper i den egna organisationen samt kompetens att leda och utveckla verksamheter inom olika tillämpningsområden.
Vidare ges fördjupad kunskap och insikt om dig själv när det kommer till att leda team och att utveckla verksamheter. I kursen tränar vi ditt eget ledarskap för att kunna hantera de utmaningar som ledare möter i sitt uppdrag. Detta är en viktig pusselbit i professionsutvecklingen att förstå sin egen möjlighet att kunna ta ledande positioner sin organisation och förbereder dig på att kunna axla mer komplexa uppdrag och för att söka chefstjänster. Arbetssättet och metodiken är till stor del baserat på aktuella metaanalyser inom ledarskapsforskning men tar också upp aktuella trender och debatter inom fältet.
Våren 2024
11-12 mars | Internat |
23-24 april | Internat |
21-22 maj | Internat |
10 juni | Examination dag 7 via Zoom. Länk kommer i god tid innan. |
Examinator
Magnus Stalby, leg psykolog/senior organisationspsykolog, specialist- i arbets- och organisationspsykologi
Kursens mål
Efter avslutad kurs förväntas den studerande erhållit:
- uppdaterad kunskap i aktuella forskningsbaserade ledarskapsmodeller tex FRLM
- kännedom om egna styrkor och utmaningar i sitt eget ledarskap och ha en handlingsplan för att utveckla dessa
- kännedom om hur man driver effektiva projekt och skapar förutsättningar för ett effektivt teamarbete
- inblick i chefskapets villkor i dagens Sverige i offentliga, privata och ideella organisationer
- kunskap för att kunna resonera kring etiska dilemman som kan uppkomma i ledarskapet och vid verksamhetsutveckling
- goda teoretiska modeller för hur man kan arbeta med förbättringsarbete