« Bakåt

Specialistkurs PBS (Positivt beteendestöd) för barn och unga


Kursbeskrivning

– Evidensbaserat arbete med insatser för barn och unga

HT 2022 Kurskod: RA8170
HT 2023 Kurskod: RA9170
HT 2024 Kurskod: RA10170

Kursen är ackrediterad som 1 av 6 specialistkurser; som 1 fördjupningskurs inom pedagogisk psykologi, funktionshindrens psykologi, psykologisk behandling/psykoterapi, klinisk barn- och ungdomspsykologi samt forensisk psykologi. Kursen kan godkännas för en enskild STP-psykolog som genomgår andra specialiseringar, detta utifrån individuell bedömning av övriga meriter.

Specialistkurs som fördjupar dina teoretiska och praktiska kunskaper i tillämpad beteendeanalys med inriktning på arbete med barn och unga. Utbildningen har ett riktat fokus på att utifrån funktionell kartläggning ta fram beteendeinriktade interventioner och att genomföra dessa på ett verksamt sätt. Positivt beteendestöd skapar bättre förståelse för faktorer som är förknippade med barn och ungdomars beteendemässiga utmaningar hemma, i skolmiljön och inom boendeverksamheter. Genom att identifiera dessa kan vi planera för interventioner som innehåller såväl kontextuella anpassningar som inlärning av nya prosociala färdigheter. Kursen erbjuder kunskap inom evidensbaserade metoder som minskar risk för straffande och andra kontraproduktiva disciplinära metoder.

Kursen omfattar: 
  • Teoretiska kunskaper i inlärningspsykologi och tillämpad beteendeanalys, 
  • Färdigheter i kartläggning/datainsamling, funktionell analys, planerande av beteendestödsplan och kunskap kring uppföljning och utvärdering av insatser,
  • Fokus på förebyggande och främjande arbete, 
  • Arbete med etiska frågeställningar.
Målet med utbildningen är att du efter avslutad utbildning ska kunna använda dig av de beteendeanalytiska analys- och interventionsstrategierna i ditt dagliga arbete.

Kursens mål

Efter avslutad kurs förväntas du som studerande kunna:
  • Identifiera inlärningsteoretiska principer och kunna tillämpa dessa i det psykologiska arbetet med barn och unga och dess nätverk.
  • Redogöra för sambanden mellan inlärningsteori, olika analys- och kartläggningsmetoder och beteendestödsplan samt behandlingsinterventioner.
  • Genomföra datainsamling och funktionell analys.
  • Utforma en plan för en verksamhet/grupp i ett förebyggande syfte eller en beteendestödsplan i åtgärdande syfte. Planera för interventioner med utgångspunkt i den funktionella analysen.
  • Reflektera kring och sammanfatta möjliga slutsatser i analysen samt kunna motivera val av vissa behandlingsinterventioner framför andra med utgångspunkt i etiska och metodmässiga överväganden.
  • Kunna bedöma organisatoriska förutsättningar för implementering av beteendestöd i en verksamhet.

Målgrupp

Kursen vänder sig till legitimerade psykologer.

Förkunskaper

Förkunskapskraven för deltagande är att du har grundläggande psykoterapiutbildning i KBT eller motsvarande kunskaper i inlärningsteori och beteendeinriktat förhållningssätt.

Citat


"Jag upplevde särskilt positivt att så mycket tid lagts på handledning och stöd i att genomföra egen beteendestödsplan. 
Jag lärde mig mycket genom att prova och få återkoppling samt att reflektera runt andras praktiska arbete."

"Särskilt bra under kursen var när föreläsare hade konkreta exempel under föreläsningsdagarna - 
det bidrog till att jag fick lättare att förstå och ta till mig olika begrepp."

"Så innehållsrik kurs med fokus på praktisk tillämpning! "

"Lärparen var ett jättebra upplägg. Särskilt när kursen är digital, men jag kan tänka mig att det vore bra även om man träffats fysiskt." 

Citat från tidigare kursdeltagare

Tid

5 dagar, 09:00 - 16:00

Pris

Per person 18 500 SEK

Region

Distans
5 dagar mellan 11 sep - 11 dec
Schema
ons 11 - tor 12 sep 09:00-16:00
ons 09 okt 09:00-16:00
ons 06 nov 09:00-16:00
ons 11 dec 09:00-16:00
Stäng
Få platser kvar