« Bakåt

Specialistkurs Handledning utifrån beteendeanalys


Kursbeskrivning

HT 2022 - Kurskod: RA10124
VT 2023 - Kurskod: RA11124
VT 2024 - Kurskod: RA12124

Specialistkurs inom Specialistordningen som 1 fördjupningskurs inom psykologisk behandling/psykoterapi, klinisk barn- och ungdomspsykologi, klinisk vuxenpsykologi, forensisk psykologi, missbruks- och beroendepsykologi, funktionshindrens psykologi, neuropsykologi, hälsopsykologi samt pedagogisk psykologi.

Kursen kan godkännas för en enskild STP-psykolog som genomgår andra specialiseringar, detta utifrån individuell bedömning av övriga meriter.

Datum och plats

VT 2024: Stockholm

16-18 januari, 8-9 februari 2024
Examination och seminarium: 14 mars 2024

Om kursen

Specialistkursen fördjupar dina kunskaper i beteendeanalys och hur den kan tillämpas i handledning. Utbildningen syftar till att förstå handledningssituationer och grupper samt att ta fram interventioner baserade på beteendeanalysen.

Som psykologer arbetar vi ofta konsultativt och handleder andra personalgrupper i att utföra socialt arbete. Samtidigt upplever många sig inte ha tillräckligt med kunskap om detta med sig från psykologutbildningen. Denna kurs syftar till att fördjupa kunskapen kring viktiga handledningsfrågor såsom hur du kan stötta individer i en arbetsgrupp att utvecklas professionellt och i hur de bemöter andra, hur de tar hand om sig och sina kollegor och hur de kan hitta sin roll på arbetet.

På Psykologpartners arbetar vi med handledning av en mängd olika professioner och organisationer, exempelvis socialtjänst, polisen, skolor, kriminalvård och HVB-hem. I vårt arbete är beteendeanalysen alltid den grund som vi står på och hur den används i handledning vill vi sprida med denna utbildning.

Kursens mål

Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna:

  • Identifiera och förklara inlärningsteoretiska principer i en handledningssituation och kunna tillämpa principerna i handledningen.
  • Redogöra för sambandet mellan inlärningsteori, funktionell analys och intervention i handledningen och illustrera detta i den skriftliga beteendeanalysen.
  • Framställa ett individualiserat handledningsupplägg för en specifik handledningsgrupp motiverat av hypoteser från beteendeanalysen.
  • Identifiera problem som kan uppkomma i handledningar utifrån inlärningspsykologisk förståelse och analysera hur dessa situationer kan lösas.
  • Praktiskt tillämpa de inlärningsteoretiska principerna i handledningen, både vad gäller det som förmedlas till deltagarna och som grund för förståelse av handledningssituationen. 
  • Framställa ett individualiserat handledningsupplägg för en specifik handledningsgrupp motiverat av hypoteser från beteendeanalysen.
  • Illustrera och till viss del omsätta de viktigaste interventionerna inom området.
  • Tillämpa de inlärningsteoretiska principerna som bas för analys av den egna handledningen och hur egna beteenden påverkar situationen
  • Identifiera egna utvecklingsområden i rollen som handledare och presentera en plan för hur detta kan arbetas med utifrån de förutsättningar som ges i den kliniska verksamheten.


Målgrupp

Utbildningen riktar sig till legitimerade psykologer som har beteendeanalysen som redskap i sitt arbete och vill fördjupa sina kunskaper i hur detta redskap används i handledning och hur vi kan förstå det som sker i handledning utifrån inlärningsteoretiska principer. Deltagarna ska ha åtminstone ett pågående handledningsuppdrag under utbildningen som examinationsuppgiften baseras på.

Förkunskaper

Du behöver ha grundläggande kunskaper i inlärningsteori och beteendeanalys.

Citat

"En av de bästa kurser jag varit på. Allt har känns aktuellt och Cecilia har varit fantastisk på att föreläsa och hålla sig aktuell
med tydliga exempel kopplade till forskningen. Har kunna använda allt som sagts på kursen från dag ett.  
Mycket kompetent föreläsare och tydligt koppling till den kliniska  vardagen och verkligheten. "

"Att fokus låg på praktik, att direkt få med verktyg att arbeta med och modellinlärning under kursdagarna upplevde jag som särskilt bra under kursen,
samt att examinationsuppgifterna var direkt hjälpsamma i klinisk vardag."

"Skickliga föreläsare med intellektuell skärpa, bra övningar och diskussioner, lärorik feedback på inlämningsuppgifter,
tydlig struktur och bra att få lära sig beteendeanalys i handledningssammanhang ordentligt."

"Kunniga och tillgängliga föreläsare som bjuder på sig själva. Bra och konkret återkoppling på inlämnade uppgifter, okrånglig kommunikation helt enkelt.
Trevliga lokaler, smidigt med tågen. Bra storlek på gruppen, blev inte anonymt. God fika. Helnöjd!"



Att kursledarna på ett pedagogiskt sätt blandade teori med praktik. Mycket bra slutseminarium. Toppen med täta pauser.
"Brakeoutrooms med rollspel och diskussioner med en eller ett par andra kursdeltagare, att hemuppgifterna var konkreta och direkt tillämpbara i mitt vardagliga arbete, bra med exempel från kursledarnas handledningsuppdrag, tillåtande stämning i kursen."

Tid

6 dagar, 09:00 - 16:00

Pris

Per person 18 500 SEK

Region

Inga tillgängliga datum för den valda kursen